Vauhtia hiljaisiin hetkiin : case: Facebook-kampanjat cool time oy
Räikkönen, Sanna (2021)
Räikkönen, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121784918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121784918
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona cool time oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli täyttää yrityksen niin sanotut hiljaiset hetket Facebookissa tapahtuvan kampanjoinnin avulla. Kampanjoita oli kolme sisällöltään ja toteutukseltaan erilaista, jokaisen kesto oli viisi päivää, ja tavoitteena oli selvittää niiden mahdollisuudet ja hyödyt ajanvarausjärjestelmän täyttämisessä. Kampanjat toteutettiin jo ennestään suhteellisen toimivilla Facebook-sivuilla, jotka cool time oy:llä on olemassa. Sivuilla on noin 600 tykkääjää. Tarkoituksena oli saada käsitys Facebookissa tapahtuvan markkinoinnin toimivuudesta, sekä toteutettavuudesta juuri cool time oyn kohdalla. Lisäksi suunnitelman mukaan kampanjoiden toteuttaminen ei saanut olla liian työllistävää, tai hankalaa, jotta cool time oyn henkilökunta toteuttaisi kampanjoita jatkossakin oman työnsä ohella.
Kampanjoiden suunnittelua tuettiin teorialla ja tutkimalla sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kampanjointia, sen hyötyjä ja haittoja, ja kampanjoiden yhteistyötä myynnin ja markkinoinnin kanssa. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka analysoi cool time oyn:n Facebook-tilin dataa Business Manager-työkalun avulla. Erityisesti kiinnitettiin huomiota kampanjoiden klikkausmäärään ja reagointiin. Mittareina käytettiin kattavuutta, sitoutumista ja klikkausmääriä. Lisäksi tehtiin sähköpostihaastattelu cool time oyn toimitusjohtajalle Unna Komoselle, jossa selvitettiin jo käytettyjä markkinointikeinoja tutkimuksen tulosten syventämiseksi.
Tulokset osoittavat, että kampanjoiden tulee luoda asiakkaalle lisäarvoa, niiden on oltava kiinnostavia, ja niissä on oltava toimintakehoite, jotta asiakkaat sitoutuisivat julkaisuihin. Kuvien ja tekstin tulee olla tasapainossa, jotta kampanjat täyttäisivät niiden tarkoitusperän. Toimeksiantajan Facebook-tilin ja kampanjoinnin kehittämisen kohteiksi nousivat julkaisujen ajankohdan säännöllisyys, lisäarvon tuottaminen asiakkaalle, sekä yleisesti visuaalisuus ja kiinnostavuus.
Tämän opinnäytetyön puitteissa tehtiin johtopäätökset siitä, mikä sitouttaa menestyneimmin cool time oyn seuraajia sen Facebook-tilin toimintaan. Johtopäätöksissä keskityttiin tarkemmin Facebookissa tapahtuneiden kampanjoiden sisältöön, sekä siihen, miten ne ovat sitouttaneet asiakkaat varaamaan ajan juuri niille ajankohdille kuin on toivottu.
Kampanjoiden suunnittelua tuettiin teorialla ja tutkimalla sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kampanjointia, sen hyötyjä ja haittoja, ja kampanjoiden yhteistyötä myynnin ja markkinoinnin kanssa. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka analysoi cool time oyn:n Facebook-tilin dataa Business Manager-työkalun avulla. Erityisesti kiinnitettiin huomiota kampanjoiden klikkausmäärään ja reagointiin. Mittareina käytettiin kattavuutta, sitoutumista ja klikkausmääriä. Lisäksi tehtiin sähköpostihaastattelu cool time oyn toimitusjohtajalle Unna Komoselle, jossa selvitettiin jo käytettyjä markkinointikeinoja tutkimuksen tulosten syventämiseksi.
Tulokset osoittavat, että kampanjoiden tulee luoda asiakkaalle lisäarvoa, niiden on oltava kiinnostavia, ja niissä on oltava toimintakehoite, jotta asiakkaat sitoutuisivat julkaisuihin. Kuvien ja tekstin tulee olla tasapainossa, jotta kampanjat täyttäisivät niiden tarkoitusperän. Toimeksiantajan Facebook-tilin ja kampanjoinnin kehittämisen kohteiksi nousivat julkaisujen ajankohdan säännöllisyys, lisäarvon tuottaminen asiakkaalle, sekä yleisesti visuaalisuus ja kiinnostavuus.
Tämän opinnäytetyön puitteissa tehtiin johtopäätökset siitä, mikä sitouttaa menestyneimmin cool time oyn seuraajia sen Facebook-tilin toimintaan. Johtopäätöksissä keskityttiin tarkemmin Facebookissa tapahtuneiden kampanjoiden sisältöön, sekä siihen, miten ne ovat sitouttaneet asiakkaat varaamaan ajan juuri niille ajankohdille kuin on toivottu.