Taiteet ja yhteinen innostus päiväkotiarjen rajoissa: varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien käsitykset ja tarpeet taidekasvatukseen liittyen
Koivumäki, Sini-Janika (2021)
Koivumäki, Sini-Janika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990060
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on viime vuosina kohdannut muutoksia ja sen laatuun on kiinnitetty enenevässä määrin huomiota. Samaan aikaan taiteen positiiviset vaikutukset ihmiseen kiinnostavat yhä enemmän. Varhaiskasvatukseen sisältyy myös taidekokemusten tarjoaminen, joten päiväkotien taidekasvatus on aiheena kiinnostava.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien näkemyksiä päiväkotien taidekasvatuksesta. Tavoitteena oli saada kokemuspohjaista tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat taidekasvatukseen päiväkodissa ja mitä työntekijät tarvitsevat voidakseen toteuttaa laadukasta taidekasvatusta. Tutkimus toteutettiin suuressa suomalaisessa kaupungissa ja opinnäytetyöhön kerättiin kaksi aineistoa. Webropol-kyselyllä kerätty aineisto koostui 19 vastauksesta ja kolme työntekijää osallistui teemahaastatteluihin.
Tulokset kertoivat, että taidekasvatus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta, vaikka sen toteuttaminen myös haastoi työntekijää. Yhteistyö, luovuus ja innostus tukivat taidekasvatusta. Harrastuneisuus auttoi työntekijää taidekasvatuksessa, mutta esimerkiksi aika ja päiväkodin tilat rajoittivat toimintaa. Työntekijöiden suurimpia tarpeita olivat käytännönläheinen koulutus sekä materiaalit ja välineet. Tulosten perusteella rakenteiden ja käytäntöjen luominen yksikkötasolla taidekasvatuksen toteuttamiselle sekä kehittämiselle on tärkeää. Säännöllisyyden avulla olisi mahdollista edistää yhteisiä toimivia käytäntöjä ja rohkaista työntekijöitä lähestymään taidekasvatusta uusin tavoin.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien näkemyksiä päiväkotien taidekasvatuksesta. Tavoitteena oli saada kokemuspohjaista tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat taidekasvatukseen päiväkodissa ja mitä työntekijät tarvitsevat voidakseen toteuttaa laadukasta taidekasvatusta. Tutkimus toteutettiin suuressa suomalaisessa kaupungissa ja opinnäytetyöhön kerättiin kaksi aineistoa. Webropol-kyselyllä kerätty aineisto koostui 19 vastauksesta ja kolme työntekijää osallistui teemahaastatteluihin.
Tulokset kertoivat, että taidekasvatus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta, vaikka sen toteuttaminen myös haastoi työntekijää. Yhteistyö, luovuus ja innostus tukivat taidekasvatusta. Harrastuneisuus auttoi työntekijää taidekasvatuksessa, mutta esimerkiksi aika ja päiväkodin tilat rajoittivat toimintaa. Työntekijöiden suurimpia tarpeita olivat käytännönläheinen koulutus sekä materiaalit ja välineet. Tulosten perusteella rakenteiden ja käytäntöjen luominen yksikkötasolla taidekasvatuksen toteuttamiselle sekä kehittämiselle on tärkeää. Säännöllisyyden avulla olisi mahdollista edistää yhteisiä toimivia käytäntöjä ja rohkaista työntekijöitä lähestymään taidekasvatusta uusin tavoin.