Vastuullisuusmarkkinoinnin vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Tupala, Veera (2021)
Tupala, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia vastuullisuusmarkkinoinnin vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen ja antaa toimeksiantajalle tietoa kuluttajan suhtautumisesta vastuullisuusmarkkinointiin. Työn toimeksiantajana toimii suomalainen vaatealan yritys. Työssä tutkitaan myös kuluttajien yleistä suhtautumista vaatealan yritysten ja tuotteiden vastuullisuuteen, sekä kuluttajien luottamusta vastuullisuusmarkkinointia kohtaan.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus kysely- ja raportointityökalu Webropolia käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella toimeksiantajan Facebook-kanavalla ja kohderyhmänä toimi toimeksiantajan asiakasryhmä. Kysely keräsi yhteensä 330 vastausta, joita analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla ristiintaulukoimalla. Muuttujien välisiä riippuvuuksia tutkittiin khiin neliö -testin avulla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuluttajat ovat kiinnostuneita vaatealan yritysten ja tuotteiden vastuullisuudesta. Monet kuluttajat selvittävät yritysten ja tuotteiden vastuullisuuden ja käyttävät tiedonhankinnassa useita eri lähteitä. Tutkimuksen mukaan asiakkaat haluavat yleisesti vastuullisuudesta lisää tietoa vaatealan yrityksiltä. Kuluttajat myös kiinnittävät huomiota vastuullisuusmarkkinointiin, mutta saattavat suhtautua vastuullisuusväittämiin epäilevästi.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus kysely- ja raportointityökalu Webropolia käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella toimeksiantajan Facebook-kanavalla ja kohderyhmänä toimi toimeksiantajan asiakasryhmä. Kysely keräsi yhteensä 330 vastausta, joita analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla ristiintaulukoimalla. Muuttujien välisiä riippuvuuksia tutkittiin khiin neliö -testin avulla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuluttajat ovat kiinnostuneita vaatealan yritysten ja tuotteiden vastuullisuudesta. Monet kuluttajat selvittävät yritysten ja tuotteiden vastuullisuuden ja käyttävät tiedonhankinnassa useita eri lähteitä. Tutkimuksen mukaan asiakkaat haluavat yleisesti vastuullisuudesta lisää tietoa vaatealan yrityksiltä. Kuluttajat myös kiinnittävät huomiota vastuullisuusmarkkinointiin, mutta saattavat suhtautua vastuullisuusväittämiin epäilevästi.