Porin kauppahallin markkinoinnin kehittäminen
Puro, Jarna (2021)
Puro, Jarna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990098
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Porin kauppahallin markkinoinnin kehittäminen. Toimeksiantajana toimi Porin kauppahalli. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisilla markkinointipanostuksilla ja - painotuksilla Porin kauppahalliin saataisiin lisää asiakkaita. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millä tavoin Porin kauppahallin markkinointia tulisi kehittää, jotta se tavoittaisi potentiaaliset, myös nuoremmat asiakkaat.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pääpaino oli markkinoinnin kilpailukeinoissa, erityisesti markkinointiviestinnässä sekä uusasiakashankinnassa ja markkinoiden segmentoinnissa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös asiakaskokemusta ja yrityksen imagoa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen alussa kauppahallin asiakkaille tehtiin asiakaskysely. Muita tutkimusmenetelmiä tässä opinnäytetyössä olivat benchmarking-vierailut, aivoriihi sekä haastattelut.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että saadakseen lisää asiakkaita Porin kauppahallin näkyvyyteen olisi panostettava nykyistä enemmän. Opinnäytetyön lopussa annettiin konkreettisia ehdotuksia Porin kauppahallin markkinoinnin kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pääpaino oli markkinoinnin kilpailukeinoissa, erityisesti markkinointiviestinnässä sekä uusasiakashankinnassa ja markkinoiden segmentoinnissa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös asiakaskokemusta ja yrityksen imagoa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen alussa kauppahallin asiakkaille tehtiin asiakaskysely. Muita tutkimusmenetelmiä tässä opinnäytetyössä olivat benchmarking-vierailut, aivoriihi sekä haastattelut.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että saadakseen lisää asiakkaita Porin kauppahallin näkyvyyteen olisi panostettava nykyistä enemmän. Opinnäytetyön lopussa annettiin konkreettisia ehdotuksia Porin kauppahallin markkinoinnin kehittämiseksi.