Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimittajan suorituskyvyn seuranta puhtauspalveluissa

Holttinen-Koivula, Marja (2021)

 
Avaa tiedosto
Toimittajan suorituskyvyn seuranta puhtauspalveluissa_Holttinen-Koivula_Marja.pdf (607.0Kt)
Lataukset: 


Holttinen-Koivula, Marja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726769
Tiivistelmä
Hankinnat ovat edellytys toimivalle organisaatiolle ja niiden merkitys on lisääntynyt organisaatioiden keskittyessä ydinosaamisiinsa. Sopimuksen valvonta, joka on osa hankintaprosessia, jää usein vähemmälle huomiolle. Toimittajan suorituskyvyn seuranta ja arviointi on osa sopimuksen valvontaa. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tekijöillä toimittajan suorituskykyä voidaan seurata puhtauspalvelualalla ja laatia tulosten perusteella ehdotus suorituskyvyn seurannan kohteista.

Tutkimusta lähestyttiin puhtauspalveluiden julkishallinnon tilaajien näkökulmasta. Palveluntoimittajan suorituskyky ja sen arviointi aiheena on melko vähän tutkittu. Toimittajan suorituskyvyn seurantaa tehdään valmistavassa teollisuudessa ja se liittyy olennaisena osana muun muassa toimitusketjujen johtamiseen.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu teemahaastatteluista, jotka tehtiin ennakkoon valittujen teemojen mukaan. Haastattelut toteutettiin loka-marraskuussa 2021 Teams-sovelluksella. Etäyhteyden käyttö mahdollisti haastateltavien valinnan eri puolelta Suomea. Haastateltavat valittiin heidän asiantuntijuuteensa perustuen sekä haastateltavien monipuoliseen, useamman vuoden kokemukseen puhtauspalvelualan tehtävistä, hankinnan eri vaiheista ja sopimuksen johtamisesta.

Tuloksista nousi esiin kokonaiskustannusten seurannan merkitys, siivoustyön lopputuloksen arviointi sekä toiminnallisen laadun arviointi asiakastyytyväisyyttä mittaamalla. Ympäristövastuu ja sosiaalinen vastuullisuus tulevat korostumaan julkisissa hankinnoissa, joten niiden liittäminen osaksi suorituskykyä nähtiin tarpeelliseksi. Keskeisiä tekijöitä tilaajan ja palveluntoimittajan välisessä yhteistyössä olivat yhteistyö ja yhdessä kehittäminen. Lisäksi havaittiin, että sopimuksen seurantaan tarvitaan toimivia toiminnanohjausjärjestelmiä.

Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää paitsi sopimuksen valvonnassa myös tilaajan ja toimittajan välisen yhteistyön kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste