Kotlin-ohjelmoinnin verkkokurssi aloittelijoille
Alasalmi, Teija (2021)
Alasalmi, Teija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090102
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda yhden opintopisteen laajuinen
itseopiskeluun tarkoitettu, ajasta ja paikasta riippumaton suomenkielinen verkkokurssi ja
sen aineisto Kotlin-ohjelmointikielestä GitHub-alustalle kenelle tahansa ohjelmoinnin perusteista kiinnostuneelle aloittelijalle. Toisena tavoitteena oli raportoida verkkokurssin
suunnitteluun ja toteutukseen liittyvistä toimenpiteistä.
Ajatus Kotlin-ohjelmoinnin verkkokurssista syntyi suomenkielisen Kotlinia käsittelevän sähköisen oppimateriaalin puutteesta. Siten opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen verkkokurssin tavoitteena oli tutustuttaa kurssin opiskelija Kotlin-ohjelmointikielen perusteisiin. Verkkokurssia varten tietoa haettiin Kotlin-ohjelmointikielen dokumentaatioista, aloittelijoille suunnatusta Kotlinin opetussuunnitelmasta sekä Kotlinia käsittelevistä kirjoista. Kootun tiedon pohjalta tuotettiin viidestä teoriaosasta ja teoriaan liittyvistä tehtävistä, tehtävien malliratkaisuista, usein kysytyistä kysymyksistä ja Kotlin-suomi-sanastosta koostuva verkkokurssi, joka kirjoitettiin Markdown-merkintäkielellä ja julkaistiin GitHub-alustalla.
Verkkokurssin suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää huomioida etenkin kohderyhmä,
jotta materiaalista saa helposti lähestyttävän ja tarkoituksenmukaisen. Lisäksi erityisesti
ohjelmointia käsittelevää verkkokurssia suunniteltaessa ja toteuttaessa tulee kiinnittää huomioita kurssin sisältämiin aiheisiin, sillä aloittelijoille suunnatulle kurssille on hyvä valita ohjelmoinnin peruskäsitteitä käsitteleviä aihekokonaisuuksia. Myös verkkokurssin toteuttamiseen kuluu enemmän aikaa kuin itse kurssin opiskeluun.
Kotlin-ohjelmoinnin verkkokurssin oppimateriaalin tuottaminen Markdown-merkintäkielellä osoittautui hyväksi valinnaksi, sillä oppimateriaalin luominen onnistui tavallisella tekstieditorilla. Lisäksi oppimateriaali on lähdekoodimuodossaankin varsin luettavaa tekstiä, joka on helposti muunnettavissa esimerkiksi pdf-muotoon. Markdown-kielellä kirjoitettu kurssi on myös tarvittaessa siirrettävissä kokonaan toiselle kurssialustalle. GitHub kurssialustana toimi hyvin, sillä kurssin oppimateriaalin päivitys oli helppoa Git-versionhallintatyökalun avulla. Itse sivuston julkaisu oli vaivatonta GitHub Pages -työkalun avulla.
Kurssin jatkokehitysideoita ovat muun muassa kurssin palaute- ja kommunikointikanavan
luominen sekä kurssin laajentaminen Kotlin-hiekkalaatikon virheiden tulkitsemisvinkkien,
ruutukaappausvideoiden ja ulkoisten materiaalilinkkien avulla.
itseopiskeluun tarkoitettu, ajasta ja paikasta riippumaton suomenkielinen verkkokurssi ja
sen aineisto Kotlin-ohjelmointikielestä GitHub-alustalle kenelle tahansa ohjelmoinnin perusteista kiinnostuneelle aloittelijalle. Toisena tavoitteena oli raportoida verkkokurssin
suunnitteluun ja toteutukseen liittyvistä toimenpiteistä.
Ajatus Kotlin-ohjelmoinnin verkkokurssista syntyi suomenkielisen Kotlinia käsittelevän sähköisen oppimateriaalin puutteesta. Siten opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen verkkokurssin tavoitteena oli tutustuttaa kurssin opiskelija Kotlin-ohjelmointikielen perusteisiin. Verkkokurssia varten tietoa haettiin Kotlin-ohjelmointikielen dokumentaatioista, aloittelijoille suunnatusta Kotlinin opetussuunnitelmasta sekä Kotlinia käsittelevistä kirjoista. Kootun tiedon pohjalta tuotettiin viidestä teoriaosasta ja teoriaan liittyvistä tehtävistä, tehtävien malliratkaisuista, usein kysytyistä kysymyksistä ja Kotlin-suomi-sanastosta koostuva verkkokurssi, joka kirjoitettiin Markdown-merkintäkielellä ja julkaistiin GitHub-alustalla.
Verkkokurssin suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää huomioida etenkin kohderyhmä,
jotta materiaalista saa helposti lähestyttävän ja tarkoituksenmukaisen. Lisäksi erityisesti
ohjelmointia käsittelevää verkkokurssia suunniteltaessa ja toteuttaessa tulee kiinnittää huomioita kurssin sisältämiin aiheisiin, sillä aloittelijoille suunnatulle kurssille on hyvä valita ohjelmoinnin peruskäsitteitä käsitteleviä aihekokonaisuuksia. Myös verkkokurssin toteuttamiseen kuluu enemmän aikaa kuin itse kurssin opiskeluun.
Kotlin-ohjelmoinnin verkkokurssin oppimateriaalin tuottaminen Markdown-merkintäkielellä osoittautui hyväksi valinnaksi, sillä oppimateriaalin luominen onnistui tavallisella tekstieditorilla. Lisäksi oppimateriaali on lähdekoodimuodossaankin varsin luettavaa tekstiä, joka on helposti muunnettavissa esimerkiksi pdf-muotoon. Markdown-kielellä kirjoitettu kurssi on myös tarvittaessa siirrettävissä kokonaan toiselle kurssialustalle. GitHub kurssialustana toimi hyvin, sillä kurssin oppimateriaalin päivitys oli helppoa Git-versionhallintatyökalun avulla. Itse sivuston julkaisu oli vaivatonta GitHub Pages -työkalun avulla.
Kurssin jatkokehitysideoita ovat muun muassa kurssin palaute- ja kommunikointikanavan
luominen sekä kurssin laajentaminen Kotlin-hiekkalaatikon virheiden tulkitsemisvinkkien,
ruutukaappausvideoiden ja ulkoisten materiaalilinkkien avulla.