2D-pelin tekeminen Unity-pelimoottorilla
Paakki, Joni (2021)
Paakki, Joni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ensimmäinen taso viihdekäyttöön tarkoitetulle 2D-tasohyppelypelille ja perehtyä pelikehityksen eri vaiheisiin. Ensimmäisellä tasolla pelaaja saisi oppia pelin perusmekaniikat, kuten liikkuminen ja taisteleminen ja kuinka salaisuudet voidaan merkitä pelissä. peliä kehitettiin yksin, joten tämä tarkoitti sitä, että kirjoittaja teki grafiikat, äänisuunnittelun ja ohjelmoinnin yksin. Kehitys alkoi vertaamalla ja valitsemalla, käytetäänkö peliin Unreal- vai Unity-pelimoottoria. Lopulta Unity-pelimoottori valittiin paremman 2D-tuen vuoksi ja koska ohjemointikieli oli tutumpi C#. Pelityyppi muuttui kehityksen aikana vastaamaan paremmin pelin tarinaelementtiä. Pelin grafiikan
tekoon käytettiin Piskel nimistä ohjelmaa ja äänisuunnittelussa käytettiin Audacity nimistä ohjelmaa. Pelin ensimmäiseen tasoon saatiin tärkeimmät mekaniikat toteutettua, ja pelaaja pääsee kokeilemaan, miten peli toimii. Kehityksen aikana kävi selväksi, kuinka vaikeaa on tehdä pienikin peli yksin ilman resursseja, ja joutua opettelemaan uusia taitoja, kuten pikselitaidetta ja äänisuunnittelua kehityksen aikana.
tekoon käytettiin Piskel nimistä ohjelmaa ja äänisuunnittelussa käytettiin Audacity nimistä ohjelmaa. Pelin ensimmäiseen tasoon saatiin tärkeimmät mekaniikat toteutettua, ja pelaaja pääsee kokeilemaan, miten peli toimii. Kehityksen aikana kävi selväksi, kuinka vaikeaa on tehdä pienikin peli yksin ilman resursseja, ja joutua opettelemaan uusia taitoja, kuten pikselitaidetta ja äänisuunnittelua kehityksen aikana.