Olika faktorer som påverkar unga vuxnas val av bank
Max, Vartio (2021)
Max, Vartio
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090153
Tiivistelmä
Avhandlingen består av en kvalitativ undersökning där man undersöker vilka faktorer som påverkar unga vuxnas val av bank. Huvusdyftet med arbetet är att ta reda på vilka bakomliggande orsaker är i fråga om val av bank. Är det flera faktorer som inverkar på beslutet eller finns det en specifik faktor? Den teoretiska referensramen i undersökningen består av marknadsföringsmixen, konsumentbeteende, köpbeteende och köpprocessens fem steg.
Undersökningen är gjord med hjälp av en intervjuguide och semistrukturerade telefonintervjuer. Sex stycken intervjuer gjordes. Respondenterna är mellan 20-30 åringar bosatta i huvudstadsregionen, av vilka fem stycken är män och en kvinna. Slutsatsen i studien är att den främsta orsaken till val av bank är föräldrarnas inflytande. Men även andra faktorer såsom vänner, tekniska medel, personlig service, kontorets läge, språk samt ekonomisk rådgiving kom fram som viktiga faktorer i valet av bank. Marknasföring anses inte vara en väsentlig orsak och av resultaten kan man tolka att bankernas marknadsföring inte når fram till den här åldersgruppen.
Undersökningen är gjord med hjälp av en intervjuguide och semistrukturerade telefonintervjuer. Sex stycken intervjuer gjordes. Respondenterna är mellan 20-30 åringar bosatta i huvudstadsregionen, av vilka fem stycken är män och en kvinna. Slutsatsen i studien är att den främsta orsaken till val av bank är föräldrarnas inflytande. Men även andra faktorer såsom vänner, tekniska medel, personlig service, kontorets läge, språk samt ekonomisk rådgiving kom fram som viktiga faktorer i valet av bank. Marknasföring anses inte vara en väsentlig orsak och av resultaten kan man tolka att bankernas marknadsföring inte når fram till den här åldersgruppen.