Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen ammatillisessa oppilaitoksessa
Katavainen, Mari (2021)
Katavainen, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090154
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää oppilaitoksen moniammatillista yhteistyötä, joka johtaa parempaan yhteistyöhön opiskelijoiden ohjauskontekstissa. Kohdeorganisaationa oli Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, joka luotsaa Novidan ammattiopistoa ja lukiota. Tutkimus toteutettiin ammattiopiston Uudenkaupungin yksikössä. Novidan ammattiopiston ja lukion toiminnallisiin tavoitteisiin vuonna 2021 kirjattiin strategiseksi painopistealueeksi henkilöstön yhteistyö, jossa tavoitemittarina oli opiskelijoiden ohjausosaamisen ja -prosessien kehittäminen. Kehittämistehtävälle on olemassa aito tarve.
Kehittämistehtävän lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä olivat teemahaastattelut, dokumenttianalyysi sekä havainnointi. Tutkimuksen tietoperustassa tutkittiin käsitteitä sulautuva opetus ja sulautuva ohjaus. Kummatkin ovat opetusmaailmassa tällä hetkellä käsitteinä pinnalla ja herättäneet kiinnostusta eri alojen suomalaisissa oppilaitoksissa. Tutkimustyö tehtiin kevään 2021 ja syksyn 2021 välisenä aikana. Tutkimuksen taustalla vaikutti koronapandemia, jonka vaikutukset näkyivät keväällä 2020 poikkeusoloina ammatillisessa oppilaitoksessa.
Kehittämistehtävässä selvitettiin, millaisia yhteisiä käytäntöjä on jo olemassa yhteistyön koordinoimiseksi ja miten tietotekniikan tuomia mahdollisuuksia voitaisiin jatkossa hyödyntää paremmin osana monialaisen asiantuntijaryhmän yhteistyötä. Tutkimuksen tuloksina esitettiin johtopäätöksiä, joissa sovellettiin laajaa tietoperustaa. Kehittämistehtävän tavoitteena oli luoda konkreettisia kehittämisehdotuksia. Yksi niistä oli yhteisen verkkoalustan luonti yhteisen keskustelun tueksi ja toisena ehdotuksena yhteisten palaverien ja kehittämispäivien järjestäminen säännöllisesti.
Kehittämistehtävän lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä olivat teemahaastattelut, dokumenttianalyysi sekä havainnointi. Tutkimuksen tietoperustassa tutkittiin käsitteitä sulautuva opetus ja sulautuva ohjaus. Kummatkin ovat opetusmaailmassa tällä hetkellä käsitteinä pinnalla ja herättäneet kiinnostusta eri alojen suomalaisissa oppilaitoksissa. Tutkimustyö tehtiin kevään 2021 ja syksyn 2021 välisenä aikana. Tutkimuksen taustalla vaikutti koronapandemia, jonka vaikutukset näkyivät keväällä 2020 poikkeusoloina ammatillisessa oppilaitoksessa.
Kehittämistehtävässä selvitettiin, millaisia yhteisiä käytäntöjä on jo olemassa yhteistyön koordinoimiseksi ja miten tietotekniikan tuomia mahdollisuuksia voitaisiin jatkossa hyödyntää paremmin osana monialaisen asiantuntijaryhmän yhteistyötä. Tutkimuksen tuloksina esitettiin johtopäätöksiä, joissa sovellettiin laajaa tietoperustaa. Kehittämistehtävän tavoitteena oli luoda konkreettisia kehittämisehdotuksia. Yksi niistä oli yhteisen verkkoalustan luonti yhteisen keskustelun tueksi ja toisena ehdotuksena yhteisten palaverien ja kehittämispäivien järjestäminen säännöllisesti.