Pandemian vaikutukset yritysten myynti- ja ostotyöhön: yritysten näkemyksiä etämyyntiin
Lehmuslehto, Roope-Erik (2021)
Lehmuslehto, Roope-Erik
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090160
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yritysten myynti- ja ostotoiminnot ovat muuttuneet radikaalisessa toimintaympäristön muutoksessa. Miten yritykset toivovat yhteydenottoja ja miten yritykset etsivät uusia yhteystyökumppaneita nyt ja tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimus selvittää suosivatko yritykset lähi- vai etätapaamisia ja miten pandemia on vaikuttanut siihen. Tutkimustieto auttaa yrityksiä ymmärtämään asiakkaita, sekä tekemään parempia päätöksiä.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin suljettua strukturoitua lomakehaastattelua. Kyselyssä käytettiin monivalintakysymyksiä. Tutkimukseen vastasi anonyyminä yhteensä 46 myyntiin ja ostoon vaikuttavaa henkilöä syksyllä 2021.
Tutkimuksen mukaan vastaajien yritykset ovat sopeutuneet hyvin nopeaan muutokseen ja ottaneet etämyynnin työkalut hyvin käyttöön. Oletuksena myyjillä on, että normaaliin palataan vain osittain. Etätapaamiset tulevat korvaamaan puheluita ja muita viestivälineitä. The purpose of the present Master’s thesis was to study how companies’ sales and purchasing activities have changed in a radical change of the operating environment. The aim is to explore how companies look for contacts and new partners now and in the future. In addition, the study examines whether companies prefer in-person or remote meetings and how the pandemic has affected the preferences. The research data help companies understand customers and make better decisions.
A closed structured form interview was used as the data collection method. Multiple choice questions were used in the survey. A total of 46 people influencing sales and purchases responded anonymously in the autumn of 2021.
According to the results, the respondents’ companies have adapted to the very rapid change and put the tools of remote selling well into use. Sellers expect to return to normal only partly: Remote appointments will partly replace calls and other means of communication.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin suljettua strukturoitua lomakehaastattelua. Kyselyssä käytettiin monivalintakysymyksiä. Tutkimukseen vastasi anonyyminä yhteensä 46 myyntiin ja ostoon vaikuttavaa henkilöä syksyllä 2021.
Tutkimuksen mukaan vastaajien yritykset ovat sopeutuneet hyvin nopeaan muutokseen ja ottaneet etämyynnin työkalut hyvin käyttöön. Oletuksena myyjillä on, että normaaliin palataan vain osittain. Etätapaamiset tulevat korvaamaan puheluita ja muita viestivälineitä.
A closed structured form interview was used as the data collection method. Multiple choice questions were used in the survey. A total of 46 people influencing sales and purchases responded anonymously in the autumn of 2021.
According to the results, the respondents’ companies have adapted to the very rapid change and put the tools of remote selling well into use. Sellers expect to return to normal only partly: Remote appointments will partly replace calls and other means of communication.