Småproducentens marknadsföringsstrategi och distributionsmöjligheter i Finland: en fallstudie för ett honungsföretag
Friis, Cindy (2021)
Friis, Cindy
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090167
Tiivistelmä
En honungsproducent har plötsligt mera honung än man själv kan förbruka. Vilka distributionskanaler har en småproducent som alternativ i Finland? Påverkar distributionskanalerna marknadsföringsstrategin? Hur bygger en småproducent upp sin marknadsföringsstrategi? Dessa är forskningsfrågorna som undersökningen besvarar. Syftet med arbetet är att ta reda på vilka distributionskanaler en småproducent i Finland har och hur det lönar sig att bygga upp varumärket. För att honung är en livsmedelsvara måste eventuella krav vid lansering gås igenom. Teoridelen baserar sig på 4P-modellen och den utvidgade versionen. Undersökningen är en kvalitativ fallstudie och får sin validitet av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna understryker att 4P-modellen och den utvidgade versionen är bra grund för företagen när de bygger upp eller utvecklar sin marknadsföringsstrategi. Dock blir tyngdpunkten olika beroende på distributionskanalen. Distributionskanalen påverkar också distributionsmodellen och ansvaret som hänger ihop med det. Frågan vem företaget vill sälja åt är avgörande och den måste företaget börja med att besvara. Hållbarhet stiger upp som ett viktigt tema och honung som produkt passar utmärkt till det. Honung som en konkret produkt förvandlas till en tjänst vid försäljning åt företag och processens viktighet framhävs. Vid försäljning åt cafeterior stiger förpackningen och människor som viktiga aspekter. Arbetet koncentrerar sig på två distributionskanaler, det vill säga försäljning åt företag och försäljning åt cafeterior. Som vidare utforskning rekommenderas att undersöka noggrannare möjligheten att sälja åt lokala K-butiken och Reko-ringar. Egen webbshop kunde även vara något man kunde undersöka.