RuokapalveluTreeni - työkalu maaseudun ruokapalveluyritysten kehittämiseen
Mutka-Paintola, Kirsi (2012)
Mutka-Paintola, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418177
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäyteyön tavoitteena oli uuden työkalun kokoaminen maaseudun ruokapalveluyrityksien yritysneuvontaan. RuokapalveluTreeni -työkalun avulla pyritään paikantamaan arvioitavan yrityksen toiminnan kehittämistarpeita. Työkalu koostuu ruokapalveluyrityksen liiketoiminnan eri osa-alueille kohdennetuista kysymyssarjoista ja laskelmista. RuokapalveluTreenin kysymysten kohdentamiseksi opinnäytetyössä etsittiin tekijöitä, jotka oleellisesti vaikuttavat liiketoiminnan eri osa-alueilla maaseudun ruokapalveluyrityksen kannattavuuteen ja menestymisedellytyksiin.
Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta koottua kysymyspatteristoa testattiin opinnäytetyöprosessin aikana yhdessä eteläsavolaisessa ruokapalveluyrityksessä. Testaamisen jälkeen arvioitiin työkalun toimivuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Maaseutumatkailun asiantuntijoille tehtiin sähköpostitse kysely, jossa heiltä pyydettiin vastauksia avoimiin kysymyksiin. Asiantuntijoiden antamat vastaukset taulukoitiin ja tuloksissa nostettiin esille ne avaintekijät, jotka toistuivat kyselyssä kaikilla kolmella vastanneella asiantuntijalla. Dokumenttianalyysin avulla tarkasteltiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia. Aineistossa hyödynsin myös omia havaintojani maaseutuyritysten neuvontatyöstä.
Saatujen tutkimustulosten perusteella maaseudun ruokapalveluyritysten erityishaasteina havaittiin puutteita yrityksen talouden ja kannattavuuden seuraamisessa, sekä hinnoitteluosaamisessa. Yrittäjien voimavarat menevät usein päivittäisten tehtävien hoitoon, jolloin toiminnan pitkän aikavälin suunnittelu ja kehittäminen sekä markkinoinnista huolehtiminen jäävät liian vähälle huomiolle. Yritysten pitäisi panostaa asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen, jossa hyödynnettäisiin yhä enemmän maaseudun toimintaympäristön tarjoamia erityispiirteitä ja vahvuuksia.
Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta koottua kysymyspatteristoa testattiin opinnäytetyöprosessin aikana yhdessä eteläsavolaisessa ruokapalveluyrityksessä. Testaamisen jälkeen arvioitiin työkalun toimivuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Maaseutumatkailun asiantuntijoille tehtiin sähköpostitse kysely, jossa heiltä pyydettiin vastauksia avoimiin kysymyksiin. Asiantuntijoiden antamat vastaukset taulukoitiin ja tuloksissa nostettiin esille ne avaintekijät, jotka toistuivat kyselyssä kaikilla kolmella vastanneella asiantuntijalla. Dokumenttianalyysin avulla tarkasteltiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia. Aineistossa hyödynsin myös omia havaintojani maaseutuyritysten neuvontatyöstä.
Saatujen tutkimustulosten perusteella maaseudun ruokapalveluyritysten erityishaasteina havaittiin puutteita yrityksen talouden ja kannattavuuden seuraamisessa, sekä hinnoitteluosaamisessa. Yrittäjien voimavarat menevät usein päivittäisten tehtävien hoitoon, jolloin toiminnan pitkän aikavälin suunnittelu ja kehittäminen sekä markkinoinnista huolehtiminen jäävät liian vähälle huomiolle. Yritysten pitäisi panostaa asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen, jossa hyödynnettäisiin yhä enemmän maaseudun toimintaympäristön tarjoamia erityispiirteitä ja vahvuuksia.
