Kokeilutoiminnan vaikutukset yritysten liiketoimintaan : case: vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa -hanke
Korpela, Nelli (2021)
Korpela, Nelli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090199
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kaupungin kanssa järjestettyyn kokeilutoimintaan osallistuminen on vaikuttanut mukana olleiden yritysten liiketoimintaan. Työtä varten haastateltiin yrityksiä, jotka olivat osallistuneet autojen pysäköintikokeiluihin Turussa. Kokeilut ovat osa Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa -hanketta. Tavoitteena oli luoda puuttuva osa kysymyspatteristoon, joka sisältää eri aihealueita koskien kokeilujen toteuttamista. Kaupungin on tarkoitus hyödyntää kyselyä tulevaisuudessa työkaluna eri kokeiluissa.
Työ jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä käydään läpi teoriaa koskien kokeilemalla kehittämistä ja kerrotaan eri kokeilumenetelmistä. Esitellyt menetelmät pohjustavat työn toista osaa, jossa esitellään kokeilun taustaa. Kolmas osa koostuu käytetystä tutkimusmenetelmästä ja toteutetuista haastatteluista. Opinnäytetyön tutkimusaineisto pohjautuu kirjallisuuteen ja julkaisuihin sekä haastattelumateriaaleihin.
Saadut haastatteluvastaukset neljältä yritykseltä puolsivat kokeilutoiminnan hyödyllisyyttä. Nopeat kokeilut aidossa käyttäjäympäristössä auttoivat kehittämään tuotetta tai palvelua ja tuomaan uutta hyödyllistä tietoa yrityksille. Liiketaloudelliset hyödyt seuraavan muutaman vuoden aikana näyttivät positiivisilta. Monet näistä pysäköintikokeiluista olivat lisäksi skaalattavissa muihin kaupunkeihin. Aihetta myös kokeilujen jatkokehittämiselle jäi. Esimerkiksi vastaisuudessa toteutettavia kokeiluja olisi hyvä tuoda hieman paremmin esille käyttäjiä varten. Tällöin niistä voitaisiin mahdollisesti saada enemmän palautetta tuotteen tai palvelun jatkokehitystä varten.
Työ jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä käydään läpi teoriaa koskien kokeilemalla kehittämistä ja kerrotaan eri kokeilumenetelmistä. Esitellyt menetelmät pohjustavat työn toista osaa, jossa esitellään kokeilun taustaa. Kolmas osa koostuu käytetystä tutkimusmenetelmästä ja toteutetuista haastatteluista. Opinnäytetyön tutkimusaineisto pohjautuu kirjallisuuteen ja julkaisuihin sekä haastattelumateriaaleihin.
Saadut haastatteluvastaukset neljältä yritykseltä puolsivat kokeilutoiminnan hyödyllisyyttä. Nopeat kokeilut aidossa käyttäjäympäristössä auttoivat kehittämään tuotetta tai palvelua ja tuomaan uutta hyödyllistä tietoa yrityksille. Liiketaloudelliset hyödyt seuraavan muutaman vuoden aikana näyttivät positiivisilta. Monet näistä pysäköintikokeiluista olivat lisäksi skaalattavissa muihin kaupunkeihin. Aihetta myös kokeilujen jatkokehittämiselle jäi. Esimerkiksi vastaisuudessa toteutettavia kokeiluja olisi hyvä tuoda hieman paremmin esille käyttäjiä varten. Tällöin niistä voitaisiin mahdollisesti saada enemmän palautetta tuotteen tai palvelun jatkokehitystä varten.