Psykisk hälsa bland barn under covid-19-pandemin
Söderback, Felicia; Backlund, Ida (2021)
Lataukset:
Söderback, Felicia
Backlund, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090217
Tiivistelmä
Pandemin har påverkat oss alla på olika sätt. Syftet med denna studie är att vi ska få en bättre förståelse för vad pandemin kan medföra barnets psykiska hälsa, med fokus på åldrarna 6–12 år. Våra frågeställningar är Hur har barns psykiska hälsa påverkats av covid-19-pandemin? och Vilka barn har drabbats hårdast under covid-19-pandemin? Vi har gjort en scopingstudie för att kunna använda så kallad grå litteratur till resultatet. Analysmetoden som vi har följt är en kvalitativ innehållsanalys med en induktiv ansats. Detta lärdomsprov är en del av Arcadas egna projekt Pandemins konsekvenser. Den sociologiska teorin av Schaefer och Blohmke har använts som teoretisk referensram i och med att den behandlar hur individen påverkas av samhället. Vi har läst och studerat 13 olika publikationer och vår slutsats är att barnens psykiska hälsa har blivit sämre under pandemin. Det blir allt vanligare med psykiska problem och detta visar sig redan i kapitlet tidigare forskning. Trots att covid-19-pandemin har varit tung för allmänheten har den ändå bidragit med någonting positivt, så som att en del barn fått tillbringa mer tid tillsammans med sin familj. Olika symtom som har kunnat upptäckas hos en del barn är bland annat stress, irritation, ångest och ensamhetskänslor.