Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Konsumentbeteende gällande miljövänlig frakt

Jönsson, Tobias (2021)

 
Avaa tiedosto
Examensarbetet.pdf (1.144Mt)
Lataukset: 


Jönsson, Tobias
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090230
Tiivistelmä
Frakt av varor är väsentligt då det kommer till all sorts handel. Varor transporteras via antingen lands-, järnvägs-, sjö- eller luftfrakt. Nuförtiden läggs allt mer vikt på miljövänlighet och då är det viktigt att transportsätten strävar efter utveckling. I detta arbete undersöks hur mycket miljöfrågor påverkar konsumenternas val av transportsätt, samt hur villiga de är att stöda en utveckling av transporterna för att främja miljön. Syftet med arbetet är att ta reda på ifall konsumenternas tankesätt kring miljövänlighet påverkar de val de gör och är en faktor då de väljer ett specifikt transportsätt. Priset för frakten spelar även stor roll och det kommer redas ut hur mycket konsumenterna är villiga att bidra med för att främja en miljövänligare transport. Arbetet fokuserar främst på näthandel eftersom denna sektor har växt enormt under den senaste tiden. Det gjordes en kvantitativ forskning där 73 respondenter deltog och svarade på ett frågeformulär. Frågeformuläret var ämnat för alla åldrar för att kunna dra fram skillnader i tankesätt kring miljövänlighet inom frakt i de olika åldrarna. Resultatet är baserat på svenskspråkiga i Finland och visar en positiv inställning till miljövänlighet bland alla åldersgrupper men ändå ett litet tvivel hur företag ska uppnå miljövänligare lösningar för frakten. Detta tyder på att miljövänlighet har ett stort inverkande bland konsumenter var största delen är villiga att stöda främjandet, så länge möjligheterna presenteras för konsumenterna.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste