KIUSAAMISEN EHKÄISEMINEN PÄIVÄKODISSA KUVATAITEEN KEINOIN
Vuorinen, Riikka (2012)
Vuorinen, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418250
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena on kiusaamisen ehkäiseminen päiväkodissa kuvataiteen keinoin. Kohderyhmänä opinnäytetyössäni on Porin kuvataidepäiväkoti Viikarin esikouluryhmä. Työn tavoitteena oli vahvistaa lasten sosiaalisia taitoja ja tämän kautta ennaltaehkäistä kiusaamista lapsiryhmässä. Toisena tavoitteena oli myös ryhmäyttää lapsiryhmää, minkä kautta myös ennaltaehkäistään mahdollinen kiusaaminen lapsiryhmässä.
Tuokioita oli yhteensä kuusi, joista kolme oli puolikkaalle esikouluryhmälle ja toiset kolme toiselle puolelle ryhmää. Tuokioiden runko ja suunnitelma oli sama molemmille puolille esikouluryhmää. Tuokioiden aikana oli tarkoitus myös vertailla puolikkaita ryhmiä keskenään. Tuokioiden tavoitteet onnistuivat hyvin ja lapset osallistuivat innokkaasti niihin. Teoriassa tarkastellaan aiheita kiusaaminen, sosiaaliset taidot, ystävyys sekä kuvataide varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin syksyllä 2012. Tuokiot sisälsivät kolme teemaa kiusaaminen, ystävyys ja tunteet. Jokaisella tuokiolla lapset saivat maalata ja piirtää tuokion aiheen mukaan. Tuokiot sisälsivät myös satuja, leikkejä, tunnekuvia sekä keskustelua tuokiokerran aiheesta, jotta saataisiin lisättyä lasten osallisuutta sekä kuulla myös heidän ajatuksiaan aiheista. Lapsilta kerättiin lopuksi suullinen palaute tuokioista sekä tuokioiden ohessa myös lastentarhanopettajilta.
Kiusaamisen ennaltaehkäiseminen päiväkotiryhmässä ja etenkin esikouluryhmässä todetaan tarpeelliseksi ja tämän vuoksi opinnäytetyön aiheesta ja tuokioista hyötyvät yhteistyökumppani, opinnäytetyön tekijä sekä kaikki tämän opinnäytetyön lukeneet sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaiset. Tuokioiden kehittämistarpeina olisi jatkossa keskittyminen pelkästään ennaltaehkäisevään osuuteen kuten lasten sosiaalisten taitojen kehittämiseen ja jättää kiusaamisaihe hieman enemmän taka-alalle. Jatkossa voitaisiin kehittää kiusaamisen ennaltaehkäisyä esikouluryhmässä, siten että se olisi pitkäjaksoista ja palvelisi lapsia myös juuri ennen kouluun menoa.
Tuokioita oli yhteensä kuusi, joista kolme oli puolikkaalle esikouluryhmälle ja toiset kolme toiselle puolelle ryhmää. Tuokioiden runko ja suunnitelma oli sama molemmille puolille esikouluryhmää. Tuokioiden aikana oli tarkoitus myös vertailla puolikkaita ryhmiä keskenään. Tuokioiden tavoitteet onnistuivat hyvin ja lapset osallistuivat innokkaasti niihin. Teoriassa tarkastellaan aiheita kiusaaminen, sosiaaliset taidot, ystävyys sekä kuvataide varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin syksyllä 2012. Tuokiot sisälsivät kolme teemaa kiusaaminen, ystävyys ja tunteet. Jokaisella tuokiolla lapset saivat maalata ja piirtää tuokion aiheen mukaan. Tuokiot sisälsivät myös satuja, leikkejä, tunnekuvia sekä keskustelua tuokiokerran aiheesta, jotta saataisiin lisättyä lasten osallisuutta sekä kuulla myös heidän ajatuksiaan aiheista. Lapsilta kerättiin lopuksi suullinen palaute tuokioista sekä tuokioiden ohessa myös lastentarhanopettajilta.
Kiusaamisen ennaltaehkäiseminen päiväkotiryhmässä ja etenkin esikouluryhmässä todetaan tarpeelliseksi ja tämän vuoksi opinnäytetyön aiheesta ja tuokioista hyötyvät yhteistyökumppani, opinnäytetyön tekijä sekä kaikki tämän opinnäytetyön lukeneet sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaiset. Tuokioiden kehittämistarpeina olisi jatkossa keskittyminen pelkästään ennaltaehkäisevään osuuteen kuten lasten sosiaalisten taitojen kehittämiseen ja jättää kiusaamisaihe hieman enemmän taka-alalle. Jatkossa voitaisiin kehittää kiusaamisen ennaltaehkäisyä esikouluryhmässä, siten että se olisi pitkäjaksoista ja palvelisi lapsia myös juuri ennen kouluun menoa.