Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Interior Design Bot : toimitilasuunnittelun digitaalinen apuväline

Myllymäki, Henna (2021)

 
Avaa tiedosto
Interior Design Bot - Toimitilasuunnittelun digitaalinen apuväline (6.421Mt)
Lataukset: 


Myllymäki, Henna
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190280
Tiivistelmä
Työympäristöt ja työskentelytavat muuttuivat digitalisaation ja Covid-19-pandemian myötä. Uusien työtapojen ja työympäristöjen ymmärtäminen ja suunnittelu kasvatti tarvetta käyttäjien laajemmalle kuulemiselle. Tämä voi kuitenkin johtaa suunnittelijan työmäärän kasvuun. Tähän pyritään vastaamaan kehittämällä uudenlaista tulokulmaa osallistamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää toimeksiantajalle millä tavoilla heidän kehittämänsä keskustelubotin
käytöstä osallistamisessa voisi olla eniten hyötyä.
Ensimmäiseksi selvitettiin miten kyselyt ja verkkokyselyt toimivat sekä millaisia
verkkokyselytyökaluja on saatavilla. Kyselytyökaluja testattiin ja verrattiin keskustelubottiin. Toiseksi selvitettiin asiantuntijahaastattelujen avulla, miten käyttäjiä osallistetaan ja miten osallistaminen vaikuttaa käyttäjiin ja työyhteisöihin.
Verkkokyselyt paljastuivat tehokkaiksi tavoiksi osallistaa suuria käyttäjämääriä, jos kyselyiden muotoilu, käyttökokemus ja kysymystenasettelu oli onnistunutta. Verkkokyselyitä on kehitetty interaktiivisempaan suuntaan, mutta vain
yksi keskustelubotin kaltainen työkalu löytyi. Osallistaminen oli muuttunut digitaaliseksi ja tapahtui pääasiassa kyselyiden, työpajojen sekä haastattelujen
avulla sellaisille henkilöille, joilla oli päätösvaltaa projektiin liittyen. Osallistamisen vaikutus näkyi työyhteisössä hyvinvoivina ja tuottavina yksilöinä. Osallistaminen vaikutti myös organisaation palvelu- ja kilpailukykyyn ja pandemiasta
selviytymiseen.
Tuloksista pääteltiin keskustelubotin käytön voivan säästää aikaa, aktivoida
käyttäjiä, lisätä kyselyjen vastausprosenttia sekä tarjota osallistavampaa tapaa perinteisille kyselyille. Keskustelubotin käytön pohdittiin jättävän käyttäjiin
muita kyselyitä todennäköisemmin tunteen kuulluksi tulemisesta ja mahdollisesti auttavan muutospelon hallintaa. Kyselyiden tekemiseen ja vastausten läpikäymiseen käytettävä aika voitaisiin käyttää muihin osallistamisen menetelmiin, joissa suunnittelija on suorassa kontaktissa käyttäjään.
Tutkimuksen tulosten avulla voidaan kehittää apuväline, joka palvelee käyttäjiä sekä suunnittelijoita. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia sellaisia muutosprosesseja, joissa apuväline on ollut käytössä.

Asiasanat: Keskustelubotti, käyttäjälähtöinen suunnittelu, muutosvastarinta,
osallistaminen
 
Digitalization and the pandemic have changed work environments and ways
of working. Understanding new ways of working and new work environments
increased the need for hearing the users more broadly. That could lead to
increased workloads for the designer, however. The aim is to respond to this
by developing a new kind of approach to participatory design. This study
aimed to investigate the ways that a chatbot could be the most useful in user
participation.

The first step was to find out how surveys and online surveys work as well as
what kind of survey tools were available. The surveys were then tested and
compared to the chatbot. Secondly, experts were interviewed to determine
how users are currently being participated and how that participation affects
the users and the work communities.

Web surveys were revealed to be an efficient way to participate users, if the
design, user experience and the way of questioning were properly executed.
More interactive web surveys have been developed, but only one instance of
a chatbot-like tool was found. User participation had digitalized and was conducted primarily with surveys, workshops and interviews, and mainly involved
persons with authority over a project. The effect of user participation was seen
in the work community as healthy and productive individuals. The participation
also affected the organizations’ serviceability, competitivity, as well as their
ability to survive the pandemic.

It was determined that using a chatbot could save time, activate users,
increase response rate and provide a more engaging alternative to traditional
surveys. It was deemed that using the chatbot could leave the users with a
sense of feeling heard and assist in managing fear of change. The time used
to design the surveys and go through the responses could be instead spent on
other methods of participation where the designer is in direct contact with the
user.

The results of the study could be applied to developing a tool serving both the
users and the designers. In the future, studying the change processes where
the tool has been employed may be useful.

Keywords: Chatbot, user oriented design, resistance to change, participatory
design
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste