Psyykkinen turvallisuus leikki-ikäisten lasten magneettikuvantamiskäynneillä : koulutusmateriaali kohtaajille
Sinisalo, Susanne (2021)
Sinisalo, Susanne
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190293
Tiivistelmä
Magneettikuvaus (MRI) on turvallisuutensa ja toistettavuutensa vuoksi yleistynyt myös pienten lasten kuvantamistutkimuksena niin kliinisessä diagnostiikassa kuin kehitystä kartoittavassa tutkimustyössä. Kuvauksen aikana kuvattavan tulee maata pitkiäkin aikoja liikkumattomana suuren ja äänekkään laitteen sisällä molemmista päistä avoinna olevassa ”putkessa”. Turvallisuudesta huolimatta kuvaustilanne voi poikia turvattomuuden tunteita ja ahdistuneisuutta estäen jopa kuvauksen alkamisen.
Pienet vauvat voidaan kuvata ruokailun jälkeen luonnollisen unen aikana, mutta vilkkaiden pikkulasten kuvantaminen on erityisen haastavaa. Pienillä lapsilla turvaudutaan useasti sedaatioon liikkumattomuuden ja yhteistyökyvyn varmistamiseksi. Tutkimustyössä sedatiivien käyttö ei ole tutkimuseettisistä syistä mahdollista. Myös sairaalamaailmassa halu välttää yleisanestesiaa on nykypäivää. Tutkimusta toimivien, ilman anestesiaa tapahtuvien kuvantamismenetelmien käytöstä on julkaistu viimeisen kahden vuosikymmenen aikana runsaasti.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena on lapsikeskeisten menetelmien avulla edistää lasten psyykkistä turvallisuutta ja toimijuuden tuntoa magneettikuvantamiskäynneillä. Kehittämisprojektin tarkoitus on esitellä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja lapsikeskeisen palvelumuotoilun menetelmien avulla koostettuja näyttöön perustuvia toimintatapoja leikki-ikäisen lapsen ilman anestesiaa tehtävään magneettikuvantamiseen.
Kehittämisprojektin tuotos, koulutusmateriaali sisältää tietoa magneettikuvantamisesta menetelmänä, leikki-ikäisestä lapsesta tutkittavana, psyykkisestä turvallisuudesta ja sen tukemisesta, lapsitutkimuksen eettisistä ohjeista sekä käytännön vinkkejä kohtaamiseen. As being safe and repeatable neuroimaging method, Magnetic Resonance Imaging (MRI) has revolutionized both diagnostic scans and clinical research for pediatric brain development. In addition to research purposes, avoiding anaesthesia or sedatives is a mutual goal even in diagnostic scans.
Preparation techniques for scanning children without sedatives have been developed and studied for over two decades. Infants can be easily scanned with “feed and swaddle”-method in both clinical and research settings. However, scanning a lively five-year-old is challenging. Preparing for a scanning visit with unfamiliar surroundings and staff, large bore-like machines producing loud clicking noise and the need to stay still nearly an hour can be intimidating for a little child.
This development project aims to ensure psychological safety and promote self-efficacy for preschool-aged children attending imaging visits. The purpose of the development project is to demonstrate evidence-based modalities composed by descriptive literature review and child-centered service design methods for preschoolers attending MRI-visit without anesthesia.
The output of the development project will be educative presentation material that includes information on magnetic resonance imaging as a method, how to ensure psychological safety for preschool-age children, ethical guidelines for child research and practical tips for encountering.
Pienet vauvat voidaan kuvata ruokailun jälkeen luonnollisen unen aikana, mutta vilkkaiden pikkulasten kuvantaminen on erityisen haastavaa. Pienillä lapsilla turvaudutaan useasti sedaatioon liikkumattomuuden ja yhteistyökyvyn varmistamiseksi. Tutkimustyössä sedatiivien käyttö ei ole tutkimuseettisistä syistä mahdollista. Myös sairaalamaailmassa halu välttää yleisanestesiaa on nykypäivää. Tutkimusta toimivien, ilman anestesiaa tapahtuvien kuvantamismenetelmien käytöstä on julkaistu viimeisen kahden vuosikymmenen aikana runsaasti.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena on lapsikeskeisten menetelmien avulla edistää lasten psyykkistä turvallisuutta ja toimijuuden tuntoa magneettikuvantamiskäynneillä. Kehittämisprojektin tarkoitus on esitellä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja lapsikeskeisen palvelumuotoilun menetelmien avulla koostettuja näyttöön perustuvia toimintatapoja leikki-ikäisen lapsen ilman anestesiaa tehtävään magneettikuvantamiseen.
Kehittämisprojektin tuotos, koulutusmateriaali sisältää tietoa magneettikuvantamisesta menetelmänä, leikki-ikäisestä lapsesta tutkittavana, psyykkisestä turvallisuudesta ja sen tukemisesta, lapsitutkimuksen eettisistä ohjeista sekä käytännön vinkkejä kohtaamiseen.
Preparation techniques for scanning children without sedatives have been developed and studied for over two decades. Infants can be easily scanned with “feed and swaddle”-method in both clinical and research settings. However, scanning a lively five-year-old is challenging. Preparing for a scanning visit with unfamiliar surroundings and staff, large bore-like machines producing loud clicking noise and the need to stay still nearly an hour can be intimidating for a little child.
This development project aims to ensure psychological safety and promote self-efficacy for preschool-aged children attending imaging visits. The purpose of the development project is to demonstrate evidence-based modalities composed by descriptive literature review and child-centered service design methods for preschoolers attending MRI-visit without anesthesia.
The output of the development project will be educative presentation material that includes information on magnetic resonance imaging as a method, how to ensure psychological safety for preschool-age children, ethical guidelines for child research and practical tips for encountering.