Opportunities and challenges of plastic recycling - Attitudes and ideas of younger generation consumers
Littler, Daniel (2021)
Littler, Daniel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190344
Tiivistelmä
Muovien tuodessa paljon hyvää ja tarpeellista yhteiskunnalle, niiden varjopuolena on muovijätteen aiheuttamat haitat, kuten vuosittain kasvavat jätemäärät luonnossa ja merissä. Luontoon päätyvä muovijäte olisi yhteiskunnalle taloudellisesti kannattavaa hyödyntää, sillä muovia kierrättämällä edesauttaisimme kiertotaloutta. Näin voitaisiin suojella hupenevia luonnonvaroja, sekä vähentää muovijätteen aiheuttamia ympäristöhaittoja.
Työn tavoitteena oli tutustua nuoremman kuluttajasukupolven ajatuksiin ja asenteisiin muovin kierrätyksestä, joista mahdollisuuksien mukaan voisi syntyä kehitysideoita jätehuollosta vastaaville sidosryhmille. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä kartoittavaa tutkimusmenetelmää, mikä sopi tavotteiden kvalitatiiviseen luonteeseen. Tutkimusta varten tehtiin kysely, jonka tarkoituksena oli vastata tutkimuksen tavoitteisiin keräämällä vastauksia nuoremmalta kuluttajasukupolvelta. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 73 henkilöä, joista suurin osa oli Suomesta kotoisin.
Tulokset osoittavat, että vaikka nuoremman sukupolven kuluttajat ovat suurelta osin aktiivisia muovin kierrättäjiä, paranneltavaa edelleen riittäisi. Muovin kierrätysaktiivisuuteen vaikuttaa kierrätysprosessin yksinkertaisuus, sekä ihmisten motivaatio kierrättää. Edistääkseen muovin kierrätysprosesseja, täytyy niiden olla mahdollisimman yksinkertaisia. Koska yksinkertainen kierrätysprosessi auttaa kasvattamaan kierrätysmääriä, tulisi jätehuollosta vastaavien sidosryhmien huomioida tämä yhä paremmin toiminnassaan.
Kiertotaloudella tarkoitetaan tuotteiden, materiaalien, sekä luonnonvarojen säilyttämistä ja huoltamista yhteiskunnassa niin pitkään kuin mahdollista. Tämä vaatii työtä kaikilta osapuolilta yhteiskunnassa. Tutkimuksen tuloksia hyödyntämällä voitaisiin edesauttaa muovin kierrätysprosesseja, samalla edesauttaen kiertotaloutta. While plastics provide a lot of benefits to society, the downside of this is the impact that plastic waste creates on the environment. Plastic waste that ends up in the environment would be a valuable resource for society because by recycling plastics, we would be promoting a circular economy and by this conserving natural resources and energy that would be needed to produce virgin plastics. This would also reduce the impact plastic waste has on the environment.
The goal of the study was to look into the minds of younger consumers, specifically their thoughts and attitudes towards recycling plastics, which could help provide waste management value chain with ideas on how to improve recycling practices and outcomes. This research was conducted by using an exploratory research method which suited the objectives qualitative nature. For this, a survey was created and sent out to younger consumers in order to meet the objectives. All in all, the survey was answered by 73 respondents, mostly from Finland.
The results indicate that generally, younger consumers do not find recycling plastics too difficult to do, but things could be further improved so that recycling rates would increase. Simplicity and motivation play key parts in the whole recycling process. To improve plastic recycling practices and outcomes, recycling plastics should be as simple as possible for everyone and with stakeholders within waste management value chain focusing on this, recycling rates would ultimately increase.
Furthermore, a circular economy is about conserving products, materials, and natural resources for as long as possible. For this, all individuals within society must work together in order to reduce the problems that come from plastic waste. With the results from the study could stakeholders within waste management value chain develop and improve plastic recycling practices and outcomes and hence, help promote circularity.
Työn tavoitteena oli tutustua nuoremman kuluttajasukupolven ajatuksiin ja asenteisiin muovin kierrätyksestä, joista mahdollisuuksien mukaan voisi syntyä kehitysideoita jätehuollosta vastaaville sidosryhmille. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä kartoittavaa tutkimusmenetelmää, mikä sopi tavotteiden kvalitatiiviseen luonteeseen. Tutkimusta varten tehtiin kysely, jonka tarkoituksena oli vastata tutkimuksen tavoitteisiin keräämällä vastauksia nuoremmalta kuluttajasukupolvelta. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 73 henkilöä, joista suurin osa oli Suomesta kotoisin.
Tulokset osoittavat, että vaikka nuoremman sukupolven kuluttajat ovat suurelta osin aktiivisia muovin kierrättäjiä, paranneltavaa edelleen riittäisi. Muovin kierrätysaktiivisuuteen vaikuttaa kierrätysprosessin yksinkertaisuus, sekä ihmisten motivaatio kierrättää. Edistääkseen muovin kierrätysprosesseja, täytyy niiden olla mahdollisimman yksinkertaisia. Koska yksinkertainen kierrätysprosessi auttaa kasvattamaan kierrätysmääriä, tulisi jätehuollosta vastaavien sidosryhmien huomioida tämä yhä paremmin toiminnassaan.
Kiertotaloudella tarkoitetaan tuotteiden, materiaalien, sekä luonnonvarojen säilyttämistä ja huoltamista yhteiskunnassa niin pitkään kuin mahdollista. Tämä vaatii työtä kaikilta osapuolilta yhteiskunnassa. Tutkimuksen tuloksia hyödyntämällä voitaisiin edesauttaa muovin kierrätysprosesseja, samalla edesauttaen kiertotaloutta.
The goal of the study was to look into the minds of younger consumers, specifically their thoughts and attitudes towards recycling plastics, which could help provide waste management value chain with ideas on how to improve recycling practices and outcomes. This research was conducted by using an exploratory research method which suited the objectives qualitative nature. For this, a survey was created and sent out to younger consumers in order to meet the objectives. All in all, the survey was answered by 73 respondents, mostly from Finland.
The results indicate that generally, younger consumers do not find recycling plastics too difficult to do, but things could be further improved so that recycling rates would increase. Simplicity and motivation play key parts in the whole recycling process. To improve plastic recycling practices and outcomes, recycling plastics should be as simple as possible for everyone and with stakeholders within waste management value chain focusing on this, recycling rates would ultimately increase.
Furthermore, a circular economy is about conserving products, materials, and natural resources for as long as possible. For this, all individuals within society must work together in order to reduce the problems that come from plastic waste. With the results from the study could stakeholders within waste management value chain develop and improve plastic recycling practices and outcomes and hence, help promote circularity.