Myyntityön erot B2B ja B2C myynnissä
Karppi, Juha (2021)
Karppi, Juha
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290392
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitetään mitä eroja myyntityössä on B2B ja B2C myynnissä. Toimeksiantajana tässä työssä on yritys x, jolla on myyjiä kuluttaja sekä ammattimyynnissä. Yritys halusi selvittää mitä eroja myyjien koulutuksessa on otettava huomioon.
Teoriakokonaisuudet koostuvat yleisestä myynnistä B2B:ssä ja B2C:ssä. Tutkimuksessa avainasemassa on haastattelut. Haastateltavilta kysyttiin kysymyksiä, joiden perusteella saatiin tehtyä päätelmät. AIDA-mallia käytettiin apuna päätelmiä tehdessä.
Tulosten perusteella tutkimuksesta löydettiin eroja B2B ja B2C myynneissä. Tuloksia voidaan käyttää apuna, kun mietitään kuinka myyjiä voi kouluttaa ja mitä koulutuksissa on syytä painottaa. Jatkossa voitaisiin tutkia myös B2C myynnissä yksinomaan kaupan loppuun saattamista eli clousaamista. B2B myynnin osalta voitaisiin tutkia luottamuksen rakentamista asiakkaan ja myyjän välillä.
Teoriakokonaisuudet koostuvat yleisestä myynnistä B2B:ssä ja B2C:ssä. Tutkimuksessa avainasemassa on haastattelut. Haastateltavilta kysyttiin kysymyksiä, joiden perusteella saatiin tehtyä päätelmät. AIDA-mallia käytettiin apuna päätelmiä tehdessä.
Tulosten perusteella tutkimuksesta löydettiin eroja B2B ja B2C myynneissä. Tuloksia voidaan käyttää apuna, kun mietitään kuinka myyjiä voi kouluttaa ja mitä koulutuksissa on syytä painottaa. Jatkossa voitaisiin tutkia myös B2C myynnissä yksinomaan kaupan loppuun saattamista eli clousaamista. B2B myynnin osalta voitaisiin tutkia luottamuksen rakentamista asiakkaan ja myyjän välillä.