Miten optimoidaan kirjautumista vaativa palvelu perusopetuksen oppilaalle?
Jokinen, Emilia (2021)
Jokinen, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190379
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin yhteistyössä opetusteknologian parissa toimivan yrityksen kanssa.
Tutkimus keskittyi siihen, miten ala- ja esikouluikäiset oppijat pitäisi ottaa huomioon digitaalisia oppimisympäristöjä suunniteltaessa. Erityisenä huomion kohteena olivat kirjautumisen takana olevat palvelut ja miten nämä voisi tuoda helpommin hyvin tämän käyttäjäryhmän ulottuville.
Osana tutkimusta analysoitiin yrityksen nykyistä palvelua ja siinä olevia haasteita kohderyhmän eli 6-12 -vuotiaiden oppilaiden kannalta. Nykytilaa kartoitettiin kvalitatiivisella kyselytutkimuksella ja sitä seuranneella kvantitatiivisella tutkimuksella, jossa haastateltiin luokanopettajia.
Näiden jälkeen toteutettiin Design Sprint, jonka tavoitteena oli haarukoida edeltävistä tutkimuksista nousseista havainnoista se ongelma, jota kannattaisi ensimmäiseksi lähteä ratkaisemaan. Design Sprintin lopputulemana syntyi prototyyppi, joka validoitiin luokanopettajilla.
Tutkimus keskittyi siihen, miten ala- ja esikouluikäiset oppijat pitäisi ottaa huomioon digitaalisia oppimisympäristöjä suunniteltaessa. Erityisenä huomion kohteena olivat kirjautumisen takana olevat palvelut ja miten nämä voisi tuoda helpommin hyvin tämän käyttäjäryhmän ulottuville.
Osana tutkimusta analysoitiin yrityksen nykyistä palvelua ja siinä olevia haasteita kohderyhmän eli 6-12 -vuotiaiden oppilaiden kannalta. Nykytilaa kartoitettiin kvalitatiivisella kyselytutkimuksella ja sitä seuranneella kvantitatiivisella tutkimuksella, jossa haastateltiin luokanopettajia.
Näiden jälkeen toteutettiin Design Sprint, jonka tavoitteena oli haarukoida edeltävistä tutkimuksista nousseista havainnoista se ongelma, jota kannattaisi ensimmäiseksi lähteä ratkaisemaan. Design Sprintin lopputulemana syntyi prototyyppi, joka validoitiin luokanopettajilla.