Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tutoropas koulutuskeskus Sedulle

Kananoja, Marika; Nevala, Tytti (2012)

 
Avaa tiedosto
Kananoja_Marika.pdf (1.530Mt)
Lataukset: 


Kananoja, Marika
Nevala, Tytti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716820
Tiivistelmä
Tutkimme Koulutuskeskus Sedun yksiköiden tutortoimintaa ja tutoreiden merkitystä toisen asteen oppilaitoksessa. Tarkoituksemme oli tehdä Sedulle yhtenäinen tutoropas, jota kaikki yksiköt voivat käyttää tutortoiminnassaan. Haastattelimme tutkimukseemme muutamaa Sedun opinto-ohjaajaa, teimme Webropol-verkkokyselyn Sedun yksiköiden ensimmäisen vuoden opiskelijoille sekä teimme ryhmähaastattelun yhdelle tutorryhmälle, jota olimme syksyllä 2011 ryhmäyttämässä.

Opasta tehdessämme teimme yhteistyötä Koulutuskeskus Sedun opinto-ohjaajien kanssa, joilta saimme toiveita ja ajatuksia oppaan sisältöä varten. Olemme kuunnelleet tutoreiden kanssa työskentelevien henkilöiden toiveita oppaan sisällöstä.

Tutkimuksen myötä selvisi, että Koulutuskeskus Sedussa tutortoiminta painottuu oppilaitoksen markkinointiin. Tutorit ovat opinto-ohjaajien apuna opastamassa vierailuryhmiä oppilaitoksessa. Tutorit kierrättävät vierailijoita yksikössään ja kertovat koulutusaloista. Tutoreita käytetään myös messuilla oppilaitoksen esittelijöinä. Sedulla on myös kiertävä Sedubussi, jossa tutoreita käytetään esittelijöinä. Opinto-ohjaajat kertovat, että kun nuoret kertovat koulutuksestaan nuorille, tieto jää paremmin mieleen.

Opinto-ohjaajat ja opiskelijat toivovat tutoreille näkyvämpää roolia opiskelijoiden keskuudessa. Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden vastauksien perusteella, voi-daan todeta, että tutorit eivät juuri toimi ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kans-sa. Opinto-ohjaajat haluaisivat kehittää tutortoimintaa siten, että tutorit olisivat hei-dän oman oppilaitoksensa oppilaita varten, esimerkiksi luokkien kummitutorien kautta.

Opinto-ohjaajien haastatteluissa käy ilmi, että opinto-ohjaajat toivovat tiiviimpää yhteistyötä eri yksiköiden kanssa tutorkoulutusta toteutettaessa. Tällä hetkellä yksiköiden välistä yhteistyötä tehdään vaan Sedubussikoulutusta järjestettäessä. Tavoitteenamme on, että oppaamme myötä tutorkoulutusyhteistyö alkaa toteutua.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste