Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Satu lasta ja aikuista yhdistämässä : Suomalaisen menetelmän juurruttamisesta swazimaalaiseen kasvatuskulttuuriin

Raittola, Familia (2012)

 
Avaa tiedosto
Raittola_Familia.pdf (1.103Mt)
Lataukset: 


Raittola, Familia
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117698
Tiivistelmä
Tutkimuksen tilaajana toimi Sadutusta Swazimaahan – projekti. Projektin osapuolina toimii Turun ammattikorkeakoulu, SOS –lapsikyläsäätiö Suomessa, SOS Childrens’ Villages Swazimaassa sekä Swazimaan yliopisto University of Swaziland. Hankkeen tarkoitus on kehittää Swazimaan varhaiskasvatusta vaikuttamalla esikouluopettajien ammattitaitoon viemällä suomalaista sadutusmenetelmää swazimaalaisiin esikouluihin. Sadutus perustuu lapsilähtöisyyteen ja lapsen kuuntelemiseen, lapsen osallistamiseen sekä uudenlaiseen vuorovaikutukseen aikuisen ja lapsen välillä.

Tutkimus toimi väliarviointina, jonka perusteella hankkeen tulevaa toimintaa suunnataan. Tietoa kerättiin siitä, miten menetelmää käytettiin puolen vuoden jälkeen ensimmäiselle sadutus -kurssille osallistuneissa esikouluissa. Tutkimus kohdistui menetelmän juurruttamisen mahdollisuuksiin sekä esteisiin swazimaalaisessa kasvatuskulttuurissa.

Tutkimus oli kvalitatiivinen, aineisto kerättiin haastatellen ja havainnoiden. Tutkimuksen lähestymistapa oli etnografinen.

Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että menetelmän juurruttamisen mahdollisuuksia tukee opettajien kiinnostus sekä innostus menetelmää kohtaan. Menetelmän kautta saavutetut asiat, eli koettu hyöty, tukee opettajien motivaatiota käyttää menetelmää työssään sekä levittää sitä. Juurruttamisprosessia tukee myös opettajien väliset kontaktit esimerkiksi projektin toimesta käynnistettyjen ryhmätapaamisten kautta.

Menetelmän juurtumista voi estää sadutuksen teorian sisäistämiseen liittyvät vaikeudet. Kasvatuskäsityksissä on suuria eroja opettajien ja esikoulujen välillä. Sadutus etsii vielä muotoaan swazimaalaisessa esikouluympäristössä. Lisäksi resurssien puute voi estää menetelmän levittämistä sekä juurtumista niin koulun kuin yhteisön tasolla.

Menetelmää vietäessä uuteen kulttuuriseen ympäristöön, avainasemassa on teoreettisen osuuden ymmärtäminen sekä sen sulautuminen yhteen kulttuuristen piirteiden kanssa. Levittämistyön edellytyksenä on yhtenäinen käsitys menetelmästä sekä sen mahdollisuuksista uudessa ympäristössään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste