Business Model Design for an International Solopreneur Consultancy
Forstadius, Anna Henriikka (2021)
Forstadius, Anna Henriikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290427
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda ensimmäinen luonnos liiketoimintamallista kansainväliselle yksinyrittäjän konsulttiyritykselle Telecom Expense Managementin (TEM) alalla tekijän henkilökohtaiseen käyttöön. Kirjoittajan kiinnostus tätä aihetta kohtaan syntyy hänen ammatillisesta taustastaan IT- ja televiestintäpalvelujen hankinnassa ja hallinnassa monikansallisessa, monialaisessa Fortune 100 -yrityksessä.
Liiketoimintamallin teoreettisen kehyksen luomiseksi tehtiin kirjallisuuskatsaus. Tutkittavat aiheet sisälsivät ensin markkinakatsauksen TEM-markkinoista. Sen jälkeen tarkasteltiin konsulttiliiketoimintaa laajempana markkinakontekstina sisältäen historiallisen katsauksen konsulttiliiketoiminnasta, selvityksen niche -konsultoinnista, asiakaslähtöisestä profiloinnista ja markkina-asemasta. Edelleen tarkasteltiin asiakaskeskeisiä liiketoimintamalleja ja käytäntöjä tutkittiin palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintamallintamiseen, erityisesti Canvas-mallinnustyökaluja. Lisäksi tekijän ammatillista kokemusta ja osaamista käytettiin lähdetietona, jolloin kokemuspohjaisen tiedon ja kirjallisuuden välille syntyi vuoropuhelua.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin teoreettisen viitekehyksen ja palvelumuotolun menetelmien, erityisesti Business Model Canvasin, avulla. Tätä tarkoitusta varten kirjoittaja tarkasteli omaa kokemustaan ja osaamistaan asiakkaan roolissa konsultin näkökulmasta luodakseen oivaltavaa käsitystä asiakkaasta, hänen työtehtävistään, ongelmistaan ja tarpeistaan.
Tämän opinnäytetyön tuote on ensimmäinen luonnos kansainvälisen yksinyrittäjän konsulttiyrityksen liiketoimintamallista. Itse tuote on salattu.
Tämän opinnäytetyön työ tehtiin syyslukukauden 2021 toisella puoliskolla. Työ valmistui aikataulussa. The purpose of this thesis is to create a first draft of a business model for an international solopreneur consultancy in the field of Telecom Expense Management (TEM) for the au-thor’s personal use. The author’s interest in this topic arises from their professional back-ground in the procurement and management of IT and telecommunications services in a multinational multi-industrial Fortune 100 company.
A literature review was conducted to provide the business model with a theoretical frame-work. The topics researched included first a market review of the TEM market, and of the consulting business as a wider market context. This included a historical view of the con-sulting business, as well as a deeper dive into contemporary notions of niche consulting, customer-oriented profiling, and market positioning. Customer-centric business models and practices were further investigated, including Service Design methods for business model-ling, particularly the Canvas business modelling tools.
In addition the author’s professional experience and insider knowledge were used as source information, and then placed in interaction with the literature.
The empirical part of the study was carried out using the theoretical framework and Service Design methods, particularly the Canvas Business Model Design. For that purpose, the author observed her own experience and knowledge in the role of a customer, from the point of view of a consultant, to create an insightful understanding of the customer, their jobs, problems, and needs.
The product of this thesis is a first draft of a business model for an international solopreneur consultancy. The product is placed in the annex 1 for business confidentiality reasons.
The work on this thesis was conducted during the second half of the autumn term 2021. The work was completed on schedule.
Liiketoimintamallin teoreettisen kehyksen luomiseksi tehtiin kirjallisuuskatsaus. Tutkittavat aiheet sisälsivät ensin markkinakatsauksen TEM-markkinoista. Sen jälkeen tarkasteltiin konsulttiliiketoimintaa laajempana markkinakontekstina sisältäen historiallisen katsauksen konsulttiliiketoiminnasta, selvityksen niche -konsultoinnista, asiakaslähtöisestä profiloinnista ja markkina-asemasta. Edelleen tarkasteltiin asiakaskeskeisiä liiketoimintamalleja ja käytäntöjä tutkittiin palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintamallintamiseen, erityisesti Canvas-mallinnustyökaluja. Lisäksi tekijän ammatillista kokemusta ja osaamista käytettiin lähdetietona, jolloin kokemuspohjaisen tiedon ja kirjallisuuden välille syntyi vuoropuhelua.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin teoreettisen viitekehyksen ja palvelumuotolun menetelmien, erityisesti Business Model Canvasin, avulla. Tätä tarkoitusta varten kirjoittaja tarkasteli omaa kokemustaan ja osaamistaan asiakkaan roolissa konsultin näkökulmasta luodakseen oivaltavaa käsitystä asiakkaasta, hänen työtehtävistään, ongelmistaan ja tarpeistaan.
Tämän opinnäytetyön tuote on ensimmäinen luonnos kansainvälisen yksinyrittäjän konsulttiyrityksen liiketoimintamallista. Itse tuote on salattu.
Tämän opinnäytetyön työ tehtiin syyslukukauden 2021 toisella puoliskolla. Työ valmistui aikataulussa.
A literature review was conducted to provide the business model with a theoretical frame-work. The topics researched included first a market review of the TEM market, and of the consulting business as a wider market context. This included a historical view of the con-sulting business, as well as a deeper dive into contemporary notions of niche consulting, customer-oriented profiling, and market positioning. Customer-centric business models and practices were further investigated, including Service Design methods for business model-ling, particularly the Canvas business modelling tools.
In addition the author’s professional experience and insider knowledge were used as source information, and then placed in interaction with the literature.
The empirical part of the study was carried out using the theoretical framework and Service Design methods, particularly the Canvas Business Model Design. For that purpose, the author observed her own experience and knowledge in the role of a customer, from the point of view of a consultant, to create an insightful understanding of the customer, their jobs, problems, and needs.
The product of this thesis is a first draft of a business model for an international solopreneur consultancy. The product is placed in the annex 1 for business confidentiality reasons.
The work on this thesis was conducted during the second half of the autumn term 2021. The work was completed on schedule.