Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakas vertaistuen kehittäjänä

Rotikko, Milla; Malinen, Jenni (2012)

Avaa tiedosto
Malinen_Jenni_Rotikko_Milla.pdf (1.103Mt)
Lataukset: 


Rotikko, Milla
Malinen, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418332
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää asiakasraati pirkanmaalaisille sydänsairaille ja diabeetikoille vertaistuen kehittämisestä. Yhdessä asiakasraatiin osallistuneiden kesken pohdittiin ja ideoitiin uusia vertaistukitoiminnan muotoja, joita voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää sairastuneiden elämänlaadun parantamisessa. Opinnäytetyö sekä asiakasraati suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Pirkanmaan Sydänpiiri ry:n ja Diabetesliiton kanssa.

Tämä opinnäytetyö tehtiin toimintaan painottuvana opinnäytetyönä ja opinnäytetyömme on yksiosainen. Keskityimme asiakaslähtöisyyteen ja vertaistukeen käsitteenä, sekä siihen millaista vertaistukea on tarjolla Suomessa ja ulkomailla. Opinnäytetyömme yhteistyötaho on havainnut, että tällä hetkellä tarjolla oleva vertaistuki ei tavoita kaikkia tukea tarvitsevia ja kaipaa rinnalleen uusia muotoja. Suomessa vertaistuki on yleensä tukihenkilötoimintaa, vertaisryhmiä ja lisääntyvässä määrin Internetin vertaistukifoorumeja. Vertaistukifoorumeita ei käsitellä työssämme tarkemmin. Ulkomailta löytyy vertaistukitoiminnan muotoja, joita ei ole Suomessa käytössä ja näistä otimme opinnäytetyössämme esiin muutamia. Asiakasraatia suunniteltiin ja toteutettiin kevään 2012 aikana Tampereella. Osallistujia asiakasraadissa oli yhteensä 17 ja asiakasraati toteutettiin pienryhmätyöskentelynä. Ryhmät työstivät esimerkkitapauksen ja oman kokemuksensa perusteella ajatuksiaan siitä, millaista vertaistukitoimintaa tulevaisuudessa voisi olla tarjolla. Keskeisimmiksi toiveiksi asiakasraadissa nousivat ajatukset siitä, että vertaistukitoiminta tulisi olla kiinni terveydenhuollon hoitoprosessissa ja tuen tarjoaminen osa hoitokäytäntöjä, hoitohenkilökunnasta lähtevää ja että vertaistukitoimintaa järjestettäisiin useampina vuorokaudenaikoina, jotta mahdollisimman moni tukea tarvitseva voisi osallistua.

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää vertaistukitoimintaa ja siten parantaa monipuolisemmin sairastuneen ihmisen selviytymistä arjessa. Valmis opinnäytetyö hyödyttää Pirkanmaan Sydänpiiri ry:tä, Diabetesliittoa sekä muita vertaistukea tarjoavia tahoja, ja he voivat jatkossa suunnitellessaan uusia vertaistuen muotoja hyödyntää opinnäytetyössämme saatuja tuloksia. Tulevaisuudessa voisi jatkaa kehitystyötä yhdistämään terveydenhuolto ja vertaistukea tarjoavat tahot. Jatkossa voisi myös tutkia työmme tulosten pohjalta mahdollisesti luotujen uusien toimintamuotojen käytännön toimivuutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste