Unity iPad-pelikehityksessä
Suurkuukka, Essi (2012)
Suurkuukka, Essi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pelikehitysohjelma Unityn soveltuvuutta 3D-pelikehitykseen iPad-laitteelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Unityllä iPad-laitteelle 3D-peli, joka hyödyntäisi olemassa olevissa peleissä käytettyjä tekniikkoja ja menetelmiä.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutkittiin olemassa olevia 3D-pelejä, jotka oli suunniteltu iPadille. Peli suunniteltiin ja toteutettiin ottaen huomioon näissä peleissä käytetyt ratkai-sut tehden samalla huomioita Unityn toiminnasta. Työssä esitellään Unityn käyttöä teoriassa ja itse suunnitellun pelin avulla.
Työn aikana Unitystä muodostui hyvä yleiskuva pelikehityksen työkaluna. Unity osoittautui helppokäyttöiseksi, tehokkaaksi ja edistyneeksi ohjelmaksi, joka hoitaa lähes kaiken tarvittavan optimoinnin kohdeympäristöön automaattisesti. Näin pelikehittäjä voi keskittyä olennaiseen, eli pelikokemuksen parantamiseen.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutkittiin olemassa olevia 3D-pelejä, jotka oli suunniteltu iPadille. Peli suunniteltiin ja toteutettiin ottaen huomioon näissä peleissä käytetyt ratkai-sut tehden samalla huomioita Unityn toiminnasta. Työssä esitellään Unityn käyttöä teoriassa ja itse suunnitellun pelin avulla.
Työn aikana Unitystä muodostui hyvä yleiskuva pelikehityksen työkaluna. Unity osoittautui helppokäyttöiseksi, tehokkaaksi ja edistyneeksi ohjelmaksi, joka hoitaa lähes kaiken tarvittavan optimoinnin kohdeympäristöön automaattisesti. Näin pelikehittäjä voi keskittyä olennaiseen, eli pelikokemuksen parantamiseen.