Kehitysehdotuksia Ruisrockille ulkomaanmarkkinointiin : ulkomaalaisten asiakkaiden kävijäkartoitus
Bergqvist, Sini (2012)
Bergqvist, Sini
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418321
Tiivistelmä
Tapahtuman ulkomaanmarkkinointi poikkeaa kotimaan markkinoinnista lukuisin eri tavoin. Tapahtumilla on usein rajalliset resurssit ulkomaanmarkkinoinnin suhteen, jolloin markkinoinnin kohderyhmän määrittäminen nousee tärkeäksi avaintekijäksi. Lisäksi muuttuva toimintaympäristö, erilaiset kulttuurit, tavat, kieli ja tottumukset sekä sosiaaliset olot asettavat ulkomaanmarkkinoinnille haasteita. Ulkomaanmarkkinoinnin kanavat tulee valita siten, että ne sopivat asetettujen tavoitteiden sekä kohderyhmän kanssa yhteen. Internetillä on vahva jalansija ulkomaanmarkkinoinnin viestinnässä nopeutensa ja globaaliutensa vuoksi. Internetin lisäksi suhdetoiminta, verkostoituminen sekä yhteistyö muiden oman alan sekä matkailualan yritysten kanssa ovat tärkeässä roolissa.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Turussa järjestettävän Ruisrock - festivaalin ulkomaalaista asiakaskuntaa sekä festivaalin markkinointia ulkomaille. Opinnäytetyön aihe perustuu toimeksiantajan Vantaan Festivaalit Oy:n tarpeeseen saada kartoitus ulkomaalaisesta asiakaskunnastaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajalle, mistä maista ulkomaalaiset kävijät pääsääntöisesti festivaalille tulevat ja mitkä ovat heidän ensisijaiset motiivinsa saapua Ruisrockiin. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella toimeksiantajalle konkreettisia kehitysehdotuksia festivaalin ulkomaanmarkkinointia varten.
Opinnäytetyön kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Ruisrockin ulkomaalaisten asiakkaiden kävijäkartoituksen muodossa kesän 2012 aikana. Kävijäkartoituksen kyselylomake koostui pääosin suljetuista monivalintakysymyksistä ja siihen oli mahdollista vastata sähköisesti festivaalin kotisivuilla tai paperiversiona Ruisrockin aikaan.
Ruisrockin ulkomaalaisten asiakkaiden kävijäkartoitukseen vastasi yhteensä 94 asiakasta. Tulokset osoittavat, että Ruisrockilla on paljon potentiaalista asiakaskuntaa erityisesti Venäjällä ja Virossa. Festivaali sai ulkomaalaisilta asiakkailtaan pääosin positiivista palautetta itse festivaalista ja sen järjestelyistä, mutta muutamia kehitysehdotuksiakin tuli ilmi. Opinnäytetyössä esitetyt ulkomaanmarkkinoinnin kehitysehdotukset pohjautuvat sekä kävijäkartoituksen tuloksiin että opinnäytetyössä esitettyyn tietoperustaan.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Turussa järjestettävän Ruisrock - festivaalin ulkomaalaista asiakaskuntaa sekä festivaalin markkinointia ulkomaille. Opinnäytetyön aihe perustuu toimeksiantajan Vantaan Festivaalit Oy:n tarpeeseen saada kartoitus ulkomaalaisesta asiakaskunnastaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajalle, mistä maista ulkomaalaiset kävijät pääsääntöisesti festivaalille tulevat ja mitkä ovat heidän ensisijaiset motiivinsa saapua Ruisrockiin. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella toimeksiantajalle konkreettisia kehitysehdotuksia festivaalin ulkomaanmarkkinointia varten.
Opinnäytetyön kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Ruisrockin ulkomaalaisten asiakkaiden kävijäkartoituksen muodossa kesän 2012 aikana. Kävijäkartoituksen kyselylomake koostui pääosin suljetuista monivalintakysymyksistä ja siihen oli mahdollista vastata sähköisesti festivaalin kotisivuilla tai paperiversiona Ruisrockin aikaan.
Ruisrockin ulkomaalaisten asiakkaiden kävijäkartoitukseen vastasi yhteensä 94 asiakasta. Tulokset osoittavat, että Ruisrockilla on paljon potentiaalista asiakaskuntaa erityisesti Venäjällä ja Virossa. Festivaali sai ulkomaalaisilta asiakkailtaan pääosin positiivista palautetta itse festivaalista ja sen järjestelyistä, mutta muutamia kehitysehdotuksiakin tuli ilmi. Opinnäytetyössä esitetyt ulkomaanmarkkinoinnin kehitysehdotukset pohjautuvat sekä kävijäkartoituksen tuloksiin että opinnäytetyössä esitettyyn tietoperustaan.