Esikouluikäisten lasten motorisia perustaitoja mittaavan testistön valinta moto-ryhmälle
Ala-Uotila, Sanni; Leino, Saara; Piiroinen, Helena (2012)
Ala-Uotila, Sanni
Leino, Saara
Piiroinen, Helena
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017671
Tiivistelmä
Kehityksellisiä koordinaatiohäiriöitä esiintyy Suomessa jopa noin 5-10 prosentilla 4-5 vuotiaista lapsista (Laasonen 2002, 30). Lasten motoriset häiriöt käsittävät mm. tasapainon, tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeuksia. Useat kunnat järjestävät alle kouluikäisille motorisista häiriöistä kärsiville lapsille liikuntaryhmiä, joiden tarkoituksena on kehittää motorisia taitoja.
Työn tarkoituksena oli tuottaa 5-6-vuotiaiden motoriikkaryhmän käyttöön soveltuva alku- ja lopputestausjärjestelmä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Liedon kunnan liikuntatoimi.
Toimintatutkimuksen tavoitteena oli tutustua tieteelliseen tietopohjaan lasten motoristen taitojen arvioinnista, valita käytettävä testistö sekä selvittää, miten valitsemamme testistö soveltui kohderyhmämme käyttöön. Haimme tietoa jo olemassa olevista motoristen taitojen testausjärjestelmistä kirjallisuuskatsauksen avulla. Päädyimme käyttämään toimintatutkimuksessamme Jorvin karkeamotorista testiä 5-vuotiaille lapsille soveltuvin osin. Jorvin karkeamotorinen testi selvittää kattavasti lapsen motorisia perustaitoja, kuten tasapaino-, käsittely- ja liikkumistaitoja.
Valitsemamme testin avulla motoriikkaryhmän ohjaajat saavat arvokasta tietoa ryhmään osallistuvien lasten motorisista häiriöistä ja tätä kautta pystyvät suunnittelemaan tulevan kauden harjoitteluohjelman lasten tason mukaisesti. Lopputestien tarkoituksena on selvittää lapsen motorista kehitystä ryhmän aikana.
Työn tarkoituksena oli tuottaa 5-6-vuotiaiden motoriikkaryhmän käyttöön soveltuva alku- ja lopputestausjärjestelmä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Liedon kunnan liikuntatoimi.
Toimintatutkimuksen tavoitteena oli tutustua tieteelliseen tietopohjaan lasten motoristen taitojen arvioinnista, valita käytettävä testistö sekä selvittää, miten valitsemamme testistö soveltui kohderyhmämme käyttöön. Haimme tietoa jo olemassa olevista motoristen taitojen testausjärjestelmistä kirjallisuuskatsauksen avulla. Päädyimme käyttämään toimintatutkimuksessamme Jorvin karkeamotorista testiä 5-vuotiaille lapsille soveltuvin osin. Jorvin karkeamotorinen testi selvittää kattavasti lapsen motorisia perustaitoja, kuten tasapaino-, käsittely- ja liikkumistaitoja.
Valitsemamme testin avulla motoriikkaryhmän ohjaajat saavat arvokasta tietoa ryhmään osallistuvien lasten motorisista häiriöistä ja tätä kautta pystyvät suunnittelemaan tulevan kauden harjoitteluohjelman lasten tason mukaisesti. Lopputestien tarkoituksena on selvittää lapsen motorista kehitystä ryhmän aikana.