Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esikouluikäisten lasten motorisia perustaitoja mittaavan testistön valinta moto-ryhmälle

Ala-Uotila, Sanni; Leino, Saara; Piiroinen, Helena (2012)

 
Avaa tiedosto
Ala-Uotila_Sanni_Leino_Saara_Piiroinen_Helena.pdf (536.2Kt)
Lataukset: 


Ala-Uotila, Sanni
Leino, Saara
Piiroinen, Helena
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017671
Tiivistelmä
Kehityksellisiä koordinaatiohäiriöitä esiintyy Suomessa jopa noin 5-10 prosentilla 4-5 vuotiaista lapsista (Laasonen 2002, 30). Lasten motoriset häiriöt käsittävät mm. tasapainon, tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeuksia. Useat kunnat järjestävät alle kouluikäisille motorisista häiriöistä kärsiville lapsille liikuntaryhmiä, joiden tarkoituksena on kehittää motorisia taitoja.
Työn tarkoituksena oli tuottaa 5-6-vuotiaiden motoriikkaryhmän käyttöön soveltuva alku- ja lopputestausjärjestelmä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Liedon kunnan liikuntatoimi.
Toimintatutkimuksen tavoitteena oli tutustua tieteelliseen tietopohjaan lasten motoristen taitojen arvioinnista, valita käytettävä testistö sekä selvittää, miten valitsemamme testistö soveltui kohderyhmämme käyttöön. Haimme tietoa jo olemassa olevista motoristen taitojen testausjärjestelmistä kirjallisuuskatsauksen avulla. Päädyimme käyttämään toimintatutkimuksessamme Jorvin karkeamotorista testiä 5-vuotiaille lapsille soveltuvin osin. Jorvin karkeamotorinen testi selvittää kattavasti lapsen motorisia perustaitoja, kuten tasapaino-, käsittely- ja liikkumistaitoja.
Valitsemamme testin avulla motoriikkaryhmän ohjaajat saavat arvokasta tietoa ryhmään osallistuvien lasten motorisista häiriöistä ja tätä kautta pystyvät suunnittelemaan tulevan kauden harjoitteluohjelman lasten tason mukaisesti. Lopputestien tarkoituksena on selvittää lapsen motorista kehitystä ryhmän aikana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste