Studio Parcos : markkinointiviestinnän kehittäminen
Puska, Marlén (2012)
Puska, Marlén
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317954
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee Vaasan ammattiopiston kauneudenhoitoalan opiskelijahoitola Studio Parcosin markkinointiviestinnän kehittämistä. Aineistona työssä on käytetty markkinointialan kirjallisuutta ja menetelmänä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja vapaata havainnointia.
Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä, joka käsittää yrityksen eri viestintäkentät (henkilöstö-, tuotteisto-, tarpeisto-, ja operointiviestinnän), sekä yrityksen mielikuvamarkkinoinnista ja imagon rakentamisesta. Markkinointiviestinnän materiaalin avulla on tarkoitus määrittää erilaisten viestintätoimien merkitystä yritykselle. Näiden pohjalta lähdettiin kartoittamaan yrityksen tämän hetkistä tilaa. Osoittautui, että Studio Parosin markkinointiviestintää kokonaisuudessaan tuli lähteä uudistamaan ja aktivoimaan. Sitä lähdettiin suunnittelemaan teorian ja esikartoituksen pohjalta. Suunnitteluprosessissa käsiteltiin lähinnä operatiivista suunnittelua ja panostettiin henkilöviestinnän, tarpeistoviestinnän ja operointiviestinnän kehittämiseen. Työn tarkoitus on parantaa kokonaisuudessaan Studio Parosin viestintää asiakkaille ja myös kehittää oppimisympäristöä ajanmukaiseen suuntaan, jolloin työ palvelee ennen kaikkea opiskelijoiden oppimista.
Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä, joka käsittää yrityksen eri viestintäkentät (henkilöstö-, tuotteisto-, tarpeisto-, ja operointiviestinnän), sekä yrityksen mielikuvamarkkinoinnista ja imagon rakentamisesta. Markkinointiviestinnän materiaalin avulla on tarkoitus määrittää erilaisten viestintätoimien merkitystä yritykselle. Näiden pohjalta lähdettiin kartoittamaan yrityksen tämän hetkistä tilaa. Osoittautui, että Studio Parosin markkinointiviestintää kokonaisuudessaan tuli lähteä uudistamaan ja aktivoimaan. Sitä lähdettiin suunnittelemaan teorian ja esikartoituksen pohjalta. Suunnitteluprosessissa käsiteltiin lähinnä operatiivista suunnittelua ja panostettiin henkilöviestinnän, tarpeistoviestinnän ja operointiviestinnän kehittämiseen. Työn tarkoitus on parantaa kokonaisuudessaan Studio Parosin viestintää asiakkaille ja myös kehittää oppimisympäristöä ajanmukaiseen suuntaan, jolloin työ palvelee ennen kaikkea opiskelijoiden oppimista.