Ikäihmisten kokemuksia saamastaan hoivasta ja kohtelusta - Teemahaastattelututkimus Kokkolan Ventuksen vanhainkodin asiakkaille
Lindgren, Johanna (2012)
Lindgren, Johanna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418205
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin asukkaiden kokemuksia saamansa hoivan ja kohtelun sekä itsensä toteuttamisen ja osallisuuden mahdollisuuksien nykytilasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada asukkaiden kokemusten, mielipiteiden ja toiveiden kautta ikäihmisten ääni aidosti kuuluviin. Päämääränä oli, että työntilaaja Kokkolan Ventuksen vanhainkoti voisi hyödyntää tutkimustuloksia palveluidensa kehittämisessä.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Ventuksen vanhainkodin yleisen osaston asiakkaat. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän ja haastattelut toteutettiin helmikuun 2012 lopulla. Saatu aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksissa selvisi, että asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa hoivaan ja kohteluun. Osaston turvallisuuden taso sekä hoivan ja kohtelun laatu koettiin yleisesti hyvänä. Niiden toteutumista heikentäväksi tekijäksi nousivat työntekijöiden kiire ja avunpyyntöihin reagoinnin hitaus. Kiireen koettiin vaikuttavan negatiivisesti myös päivittäisiin toimiin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Yhteisen kielen puute ja kommunikaation vaikeudet ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden kanssa koettiin niin ikään kohtaamista ja palvelun laatua heikentävänä tekijänä. Asiakkaiden mukaan hyvä hoiva ja huolenpito on kokonaisvaltaista. Tärkeinä asioina pidettiin hyvää kohtaamista, kuuluksi tulemista, perustarpeiden täyttymistä ja yksilöllisten voimavarojen huomiointia asiakkaan avustamisessa. Asiakkaiden toiveissa korostuivat avunpyyntöihin vastaamisen säännönmukaisuus, lupauksista kiinni pitäminen ja ajan antaminen aidolle kohtaamiselle. Vastanneet kokivat, että heillä on mahdollisuus toteuttaa itselleen tärkeitä asioita hoitotoimenpiteiden rajoissa. Vaikuttamisen mahdollisuudet sen sijaan koettiin heikoiksi. Asiakkaat toivoivatkin, että heidän mielipiteensä otettaisiin paremmin huomioon ja että heille annettaisiin oikeinajoitettua ja monipuolisempaa tiedotusta osallisuutensa tueksi.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Ventuksen vanhainkodin yleisen osaston asiakkaat. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän ja haastattelut toteutettiin helmikuun 2012 lopulla. Saatu aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksissa selvisi, että asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa hoivaan ja kohteluun. Osaston turvallisuuden taso sekä hoivan ja kohtelun laatu koettiin yleisesti hyvänä. Niiden toteutumista heikentäväksi tekijäksi nousivat työntekijöiden kiire ja avunpyyntöihin reagoinnin hitaus. Kiireen koettiin vaikuttavan negatiivisesti myös päivittäisiin toimiin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Yhteisen kielen puute ja kommunikaation vaikeudet ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden kanssa koettiin niin ikään kohtaamista ja palvelun laatua heikentävänä tekijänä. Asiakkaiden mukaan hyvä hoiva ja huolenpito on kokonaisvaltaista. Tärkeinä asioina pidettiin hyvää kohtaamista, kuuluksi tulemista, perustarpeiden täyttymistä ja yksilöllisten voimavarojen huomiointia asiakkaan avustamisessa. Asiakkaiden toiveissa korostuivat avunpyyntöihin vastaamisen säännönmukaisuus, lupauksista kiinni pitäminen ja ajan antaminen aidolle kohtaamiselle. Vastanneet kokivat, että heillä on mahdollisuus toteuttaa itselleen tärkeitä asioita hoitotoimenpiteiden rajoissa. Vaikuttamisen mahdollisuudet sen sijaan koettiin heikoiksi. Asiakkaat toivoivatkin, että heidän mielipiteensä otettaisiin paremmin huomioon ja että heille annettaisiin oikeinajoitettua ja monipuolisempaa tiedotusta osallisuutensa tueksi.