Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

IT-tukipalveluiden ulkoistus: CASE Väestörekisterikeskus

Hiltunen, Sakarias (2012)

 
Avaa tiedosto
Oppari.pdf (708.3Kt)
Lataukset: 


Hiltunen, Sakarias
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518499
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus kartoittaa niitä muutoksia, mitä Väestörekisterikes-kuksen IT-tukipalveluiden ulkoistaminen toi mukanaan. Väestörekisterikeskuksella oli ennen tukipalveluiden ulkoistamista oma Helsingin toimipisteen IT-tukihenkilöstö, joka antoi lähitukea Helsingin toimipisteen henkilökunnalle. Uudessa mallissa käyttäjät ottavat yhteyttä keskitetysti AHTi Palvelupisteeseen, jossa IT-asiakaspalveluhenkilöstö ratkaisee ja priorisoi tukipyyntöjä. Aluehallinnon tietohallintopalvelukeskus AHTi on valtakunnallisesti tieto- ja viestintätekniikan palveluita tuottava yksikkö, jonka omistaja-ohjaus tulee Valtiovarainministeriöstä ja Työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Opinnäytetyö toteutettiin Väestörekisterikeskukselle. Opinnäytetyön tutkimus toteutet-tiin projektina, jossa selvitettiin AHTi palvelupisteen uutta IT-toimintaa Väestörekiste-rikeskukselle. Tutkimuksen viitekehyksenä oli ITIL. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää Väestörekisterikeskuksen henkilöstön tyytyväisyyttä uuteen toimintamalliin. Opinnäytetyö ei sisällä IT-palveluiden taloudellista näkökulmaa. Tutkimus tehtiin silloin, kun ulkoisen toimijan IT-tukipalvelut integroitiin osaksi Väestörekisterikeskusta.

Tutkimuksessa toteutettiin kyselytutkimus, jossa Väestörekisterikeskuksen henkilöstölle jaettiin sähköpostitse linkki Webropol- alustaa käyttävään tyytyväisyyskyselyyn. Kysely-tutkimuksella mitattiin palveluiden saatavuutta ja laatua ennen muutosta sekä muutoksen jälkeen. Saatuja tuloksia verrattiin aiempaan tilanteeseen, missä IT-tukipalveluhenkilöstö oli paikallisesti Väestörekisterikeskuksen toimipisteen tiloissa.

Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että murrosvaihe on yhä käynnissä. Ai-neiston perusteella voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että Väestörekisterikeskuksella kokonaistyytyväisyys väheni IT-tukipalveluita kohtaan. Tyytyväisyyskyselyn vapaissa sanallisissa vastauksissa koettiin Väestörekisterikeskusen sisäisen IT:n tukipalveluhenki-löstön olevan toiminnassaan nopeampi ja tehokkaampi, kun taas nykyisen ulkoisen toimijan IT-tukipalvelu koetaan hitaaksi ja etäiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste