Asiakaskokemusten kerääminen ASTA™- arviointivälineestä Turun Nuortentalolla
Marttila, Satu; Matikka, Elina; Salonen, Jasmin (2012)
Marttila, Satu
Matikka, Elina
Salonen, Jasmin
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä asiakaskokemuksia ASTA™ - asumisen toimintojen arviointivälineestä ja arvioitavana olemisesta. Lisäksi kerättiin tietoa arviointivälineen käytettävyydestä yleisesti sekä kohdistetusti yhteistyökumppanin työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Asumispalvelusäätiö ASPA.
ASTA-arviointiväline syntyi Omaan elämään – turvallisen asumisen-projektissa opiskelijatyönä vuonna 2008. Arviointiväline on kehitetty mahdollisimman monia käyttäjäryhmiä ja käyttötarkoituksia palvelevaksi, asiakaslähtöiseksi työkaluksi. Sitä on tutkittu aiemmin pilotoinneilla ja opinnäytetöillä. ASTA-arviointivälinettä jatkokehitetään edelleen useiden opinnäytetöiden kautta.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Aivoliitto ry:n ylläpitämä Turun Nuortentalo, joka tarjoaa muun muassa mahdollisuuden itsenäisen asumisen harjoitteluun nuorille, joilla on neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia. Tutkimusjoukko koostui 12 Nuortentalon asukkaasta sekä 7 ohjaajasta. Asiakaskokemusten tuottamiseksi nuorille tehtiin ASTA-arviointi haastatellen. Nuorten ohjaajia haastateltiin vastaavasti ASTA-arvioinnin avulla nuorten suoriutumisesta ja näitä kahta arviointia verrattiin toisiinsa. Opinnäytetyön varsinainen aineisto kerättiin kahdella kyselylomakkeella, joista toinen kohdistettiin nuorille ja toinen ohjaajille. Tutkimusjoukko arvioi ASTA-arviointivälineen käytettävyyttä, asiakaslähtöisyyttä sekä kokemusta arviointitilanteesta. Aineistoa täydennettiin ohjaajille suunnatulla laadullisella ryhmäteemahaastattelulla, johon osallistui kolme ohjaajaa.
Nuoret ja ohjaajat olivat enimmäkseen tyytyväisiä ASTA-arviointivälineeseen. Arviointitilanne koettiin miellyttäväksi, vaikka joihinkin kysymyksiin vastaaminen tuntui haasteelliselta. Nuoret kokivat, että arviointi käsitteli asioita, joita he kohtaavat päivittäin. Ohjaajat puolestaan pitivät ASTA-arviointivälinettä käyttökelpoisena työkaluna esimerkiksi tavoitteiden asettelussa ja nuoren suoriutumisen seurannassa.
ASTA-arviointiväline syntyi Omaan elämään – turvallisen asumisen-projektissa opiskelijatyönä vuonna 2008. Arviointiväline on kehitetty mahdollisimman monia käyttäjäryhmiä ja käyttötarkoituksia palvelevaksi, asiakaslähtöiseksi työkaluksi. Sitä on tutkittu aiemmin pilotoinneilla ja opinnäytetöillä. ASTA-arviointivälinettä jatkokehitetään edelleen useiden opinnäytetöiden kautta.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Aivoliitto ry:n ylläpitämä Turun Nuortentalo, joka tarjoaa muun muassa mahdollisuuden itsenäisen asumisen harjoitteluun nuorille, joilla on neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia. Tutkimusjoukko koostui 12 Nuortentalon asukkaasta sekä 7 ohjaajasta. Asiakaskokemusten tuottamiseksi nuorille tehtiin ASTA-arviointi haastatellen. Nuorten ohjaajia haastateltiin vastaavasti ASTA-arvioinnin avulla nuorten suoriutumisesta ja näitä kahta arviointia verrattiin toisiinsa. Opinnäytetyön varsinainen aineisto kerättiin kahdella kyselylomakkeella, joista toinen kohdistettiin nuorille ja toinen ohjaajille. Tutkimusjoukko arvioi ASTA-arviointivälineen käytettävyyttä, asiakaslähtöisyyttä sekä kokemusta arviointitilanteesta. Aineistoa täydennettiin ohjaajille suunnatulla laadullisella ryhmäteemahaastattelulla, johon osallistui kolme ohjaajaa.
Nuoret ja ohjaajat olivat enimmäkseen tyytyväisiä ASTA-arviointivälineeseen. Arviointitilanne koettiin miellyttäväksi, vaikka joihinkin kysymyksiin vastaaminen tuntui haasteelliselta. Nuoret kokivat, että arviointi käsitteli asioita, joita he kohtaavat päivittäin. Ohjaajat puolestaan pitivät ASTA-arviointivälinettä käyttökelpoisena työkaluna esimerkiksi tavoitteiden asettelussa ja nuoren suoriutumisen seurannassa.