Peliohjelmointi JavaScript-kirjastolla
Lappalainen, Harri (2012)
Lappalainen, Harri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418346
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten erilaiset JavaScript-kirjastot soveltuvat peliohjel-moinnin haasteisiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käyn läpi erilaisia JavaScript-peliohjelmointiin liit-tyviä tekniikoita ja JavaScript-kirjastoja. Esittelen myös vaihtoehtoisia peliohjelmointiin soveltuvia ohjel-mointikieliä.
Käytännön toteutuksena tein minun ja ystäväni kehittämään ja ideoimaan Viking Tale -peliin hahmoik-kunan, jossa pelaaja voi vaihtaa hahmolleen varusteita hiirellä vetämällä. Käytännön toteutuksen osuu-dessa vertailen hahmoikkunan toteutusta kahdella erilaisella JavaScript-kirjastolla, yleiskäyttöisellä jQue-ry UI -kirjastolla ja peliohjelmointiin tarkoitetulla Crafty-pelikirjastolla. Kummassakin toteutuksessa tar-vitsin myös jQuery-kirjastoa hahmoikkunan Ajax-käsittelyyn. Käsittelen kummankin toteutuksen yhtey-dessä vastaan tulleita ongelmia ja kehittämiäni ratkaisumenetelmiä.
Hahmoikkunan toteutus onnistui kummallakin kirjastolla. jQuery UI -kirjaston avulla sain lopputulok-sesta juuri sellaisen kun suunnittelin, kun taas Crafty-pelikirjastolla jouduin tyytymään kompromissei-hin. Opinnäytetyössäni päädyin sellaiseen lopputulokseen, että yleiskäyttöisetkin JavaScript-kirjastot, kuten jQuery, soveltuvat peliohjelmointiin. Kirjaston soveltuminen riippuu kuitenkin pelin tyypistä. Crafty-pelikirjasto soveltuisi luultavasti paremmin esimerkiksi 2d-räiskintäpelin toteutukseen.
Käytännön toteutuksena tein minun ja ystäväni kehittämään ja ideoimaan Viking Tale -peliin hahmoik-kunan, jossa pelaaja voi vaihtaa hahmolleen varusteita hiirellä vetämällä. Käytännön toteutuksen osuu-dessa vertailen hahmoikkunan toteutusta kahdella erilaisella JavaScript-kirjastolla, yleiskäyttöisellä jQue-ry UI -kirjastolla ja peliohjelmointiin tarkoitetulla Crafty-pelikirjastolla. Kummassakin toteutuksessa tar-vitsin myös jQuery-kirjastoa hahmoikkunan Ajax-käsittelyyn. Käsittelen kummankin toteutuksen yhtey-dessä vastaan tulleita ongelmia ja kehittämiäni ratkaisumenetelmiä.
Hahmoikkunan toteutus onnistui kummallakin kirjastolla. jQuery UI -kirjaston avulla sain lopputulok-sesta juuri sellaisen kun suunnittelin, kun taas Crafty-pelikirjastolla jouduin tyytymään kompromissei-hin. Opinnäytetyössäni päädyin sellaiseen lopputulokseen, että yleiskäyttöisetkin JavaScript-kirjastot, kuten jQuery, soveltuvat peliohjelmointiin. Kirjaston soveltuminen riippuu kuitenkin pelin tyypistä. Crafty-pelikirjasto soveltuisi luultavasti paremmin esimerkiksi 2d-räiskintäpelin toteutukseen.