Hoitotyön rakenteinen kirjaaminen : Asiakaslähtöisyyden toteuminen hoitotyön kirjaamisessa Jämsän kotihoidossa
Lehtimäki, Arja; Mäkinen, Heli (2012)
Lehtimäki, Arja
Mäkinen, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518462
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, toteutuuko hoitotyön kirjaaminen asiakaslähtöisesti Jämsän kaupungin kotihoitoyksiköissä. Selvitettiin myös, oliko hoito- ja palvelusuunni-telmiin laadittu tavoitteet ja oliko niiden toteutumista arvioitu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa kotihoidon hoitohenkilökunnan avuksi kirjaamisen kehittämiseen. Tavoitteena oli, että työtä voitaisiin käyttää rakenteisen kir-jaamisen perehdytysmateriaalina uusille työntekijöille.
Opinnäytetyön materiaali hankittiin kolmen eri kotihoitotiimin alueelta. Valittujen asi-akkaiden hoitotyön kirjaamiset luettiin tietyltä ajanjaksolta. Sisältöanalyysimenetelmällä selvitettiin, olivatko kirjaamiset asiakaslähtöisiä. Tavoitteen ja niiden arvioinnin to-teutuminen saatiin selville lukemalla hoito- ja palvelusuunnitelmat.
Tuloksista selvisi vain noin kolmasosan hoitajien tekemistä kirjaamisista olevan asia-kaslähtöisiä. kirjaamiset olivat suurimmaksi osaksi tehtäväluetteloita suoritetuista töistä. Kaikilla kotihoitoyksiköiden asiakkailla ei ole voimassa olevaa hoito- ja palvelusuunni-telmaa, eikä niiden arviointi toteutunut järjestelmällisesti.
Kirjaamisista selvisi se, kuinka erilaisia asioita hoitajat kirjaavat eri otsikoiden alle. Ke-hittämistarpeeksi nousi saada selkeä ohjeistus siitä, mitä asioita kunkin otsikon alle kir-jataan. Näin kirjaamisista saadaan yhtenäiset ja tehtyjä asioita voidaan myöhemmin seurata asiakkaan oman kirjaushistorian avulla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa kotihoidon hoitohenkilökunnan avuksi kirjaamisen kehittämiseen. Tavoitteena oli, että työtä voitaisiin käyttää rakenteisen kir-jaamisen perehdytysmateriaalina uusille työntekijöille.
Opinnäytetyön materiaali hankittiin kolmen eri kotihoitotiimin alueelta. Valittujen asi-akkaiden hoitotyön kirjaamiset luettiin tietyltä ajanjaksolta. Sisältöanalyysimenetelmällä selvitettiin, olivatko kirjaamiset asiakaslähtöisiä. Tavoitteen ja niiden arvioinnin to-teutuminen saatiin selville lukemalla hoito- ja palvelusuunnitelmat.
Tuloksista selvisi vain noin kolmasosan hoitajien tekemistä kirjaamisista olevan asia-kaslähtöisiä. kirjaamiset olivat suurimmaksi osaksi tehtäväluetteloita suoritetuista töistä. Kaikilla kotihoitoyksiköiden asiakkailla ei ole voimassa olevaa hoito- ja palvelusuunni-telmaa, eikä niiden arviointi toteutunut järjestelmällisesti.
Kirjaamisista selvisi se, kuinka erilaisia asioita hoitajat kirjaavat eri otsikoiden alle. Ke-hittämistarpeeksi nousi saada selkeä ohjeistus siitä, mitä asioita kunkin otsikon alle kir-jataan. Näin kirjaamisista saadaan yhtenäiset ja tehtyjä asioita voidaan myöhemmin seurata asiakkaan oman kirjaushistorian avulla.