Ajoneuvon huoltoprosessin läpikäynti
Kolkka, Teemu (2012)
Kolkka, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618607
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten ajoneuvon huoltoprosessi etenee asiakkaan ajanvarauksesta auton luovutukseen. Työssä käytiin lävitse huollon perusasioita, joita on otettava huomioon huoltoa varattaessa ja autoa tuotaessa huoltoon. Työssä tarkasteltiin myös takuuna tehtäviä korjaamokampanjoita ja niiden kirjauksia. Ajoneuvon huollon prosessin läpikäyntiä helpotti opinnäytetyön tekijän työkokemus huoltoneuvojana Rinta-Joupin Autoliikkeen korjaamolla Porissa. Korjaamon edustuksena on neljä automerkkiä: Toyota, BMW, Honda ja Skoda. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin Skodan ja Hondan huoltoprosesseihin.
Ajoneuvon huoltoprosessissa tärkeään ja keskeiseen rooliin nousi monipuolinen ajanvarausjärjestelmä. Huoltoaikojen varauksessa huomioitiin asiakkaan toivomat huolto- tai korjaustarpeet, mutta otettiin myös huomioon korjaamon omat resurssit ja mahdolliset korjaamokampanjat. Ajoneuvojen huoltoajat soviteltiin asentajien kokemuksen mukaan. Huoltoprosessin päättämisessä tärkeä huomioitu vaihe oli ajoneuvojen luovutus asiakkaalle. Työssä käytiin läpi myös varaosien hankinta ja esikeräily sekä niiden vaatimat toimenpiteet.
Asiakaspalvelun tarkastelulla oli merkittävä osa tässä opinnäytetyössä. Jokaisen asiakkaan kohtaaminen oli aina ainutkertainen tapahtuma. Keskeisimpiä tavoitteita huoltoneuvojan työssä olikin pitää asiakastyytyväisyys tarjottaviin palveluihin ja korjaamon toimintaan mahdollisimman korkealla tasolla. Myös huoltoneuvojan kommunikointi ja yhteistyö asentajien kanssa vaikuttivat ratkaisevasti asiakastyytyväisyyteen. Tämä vuoksi huoltoneuvojalta vaadittiin hyvää yhteistyökykyä muun henkilöstön kanssa sekä hyvää organisointikykyä työnjohdossa työskenneltäessä. Tärkeimmäksi asiaksi nousi huoltoaikojen sovittaminen niin, että asiakkaiden tarpeet ja asennusajat tulivat huomioiduiksi. Kehitettävänä asiana havaittiin huoltojen ruuhkautuminen aamuisin ja asentajien tietämättömyys heille tulleista ylimääräisistä huolloista.
Ajoneuvon huoltoprosessissa tärkeään ja keskeiseen rooliin nousi monipuolinen ajanvarausjärjestelmä. Huoltoaikojen varauksessa huomioitiin asiakkaan toivomat huolto- tai korjaustarpeet, mutta otettiin myös huomioon korjaamon omat resurssit ja mahdolliset korjaamokampanjat. Ajoneuvojen huoltoajat soviteltiin asentajien kokemuksen mukaan. Huoltoprosessin päättämisessä tärkeä huomioitu vaihe oli ajoneuvojen luovutus asiakkaalle. Työssä käytiin läpi myös varaosien hankinta ja esikeräily sekä niiden vaatimat toimenpiteet.
Asiakaspalvelun tarkastelulla oli merkittävä osa tässä opinnäytetyössä. Jokaisen asiakkaan kohtaaminen oli aina ainutkertainen tapahtuma. Keskeisimpiä tavoitteita huoltoneuvojan työssä olikin pitää asiakastyytyväisyys tarjottaviin palveluihin ja korjaamon toimintaan mahdollisimman korkealla tasolla. Myös huoltoneuvojan kommunikointi ja yhteistyö asentajien kanssa vaikuttivat ratkaisevasti asiakastyytyväisyyteen. Tämä vuoksi huoltoneuvojalta vaadittiin hyvää yhteistyökykyä muun henkilöstön kanssa sekä hyvää organisointikykyä työnjohdossa työskenneltäessä. Tärkeimmäksi asiaksi nousi huoltoaikojen sovittaminen niin, että asiakkaiden tarpeet ja asennusajat tulivat huomioiduiksi. Kehitettävänä asiana havaittiin huoltojen ruuhkautuminen aamuisin ja asentajien tietämättömyys heille tulleista ylimääräisistä huolloista.