Sosiaalisen median hyödyntäminen matkailuyrityksessä
Lairi, Piia (2012)
Lairi, Piia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317945
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Porvoo Tours Oy. Työn tavoitteena on tutkia ja kehittää Porvoo Tours Oy:n toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on myös selvittää markkinoinnin toteuttamista sosiaalisessa mediassa.
Työ on rajattu käsittelemään Porvoo Toursin ja benchmarking-esikuvayritysten esiin-tymistä sosiaalisissa medioissa. Työssä tutkittavina olevat sosiaaliset mediat ovat Face-book, Twitter ja YouTube.
Työn keskeinen tutkimusongelma on, miten Porvoo Tours Oy voi hyödyntää sosiaalista mediaa, kun tarkoituksena on markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluja sekä lisätä yrityksen tunnettavuutta kuluttajien parissa. Toisena tutkimusongelmana on selvittää miten Porvoo Tours voi tavoittaa enemmän kuluttajia ja yhteistyökumppaneita sosiaali-sen median avulla.
Tutkimusmenetelminä työssä käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää sekä benchmarkingia. Kvalitatiivisella tutkimuksella selvitetään eri yritysten olemassa olevia ratkaisuja hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa ja asiakkaiden tavoittamisessa. Benchmarkingia käytetään verrattaessa Porvoo Toursin olemassa olevia ratkaisuja sosi-aalisessa mediassa esikuvayritysten vastaaviin ratkaisuihin sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että Porvoo Toursin tulisi olla aktiivisempi sosiaalisessa mediassa ja erityisesti Facebookissa. Yrityksen pitäisi saada Facebook-sivuille enemmän tykkääjiä ja sitä kautta lisää tunnettavuutta, esimerkiksi erilaisten arvontojn, kampanjoiden ja mielenkiintoisen sisällön avulla. Porvoo Tours Oy voisi myös ostaa sosiaalisesta mediasta tietynlaisille asiakasryhmille suunnattua kohdemainontaa.
Työ on rajattu käsittelemään Porvoo Toursin ja benchmarking-esikuvayritysten esiin-tymistä sosiaalisissa medioissa. Työssä tutkittavina olevat sosiaaliset mediat ovat Face-book, Twitter ja YouTube.
Työn keskeinen tutkimusongelma on, miten Porvoo Tours Oy voi hyödyntää sosiaalista mediaa, kun tarkoituksena on markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluja sekä lisätä yrityksen tunnettavuutta kuluttajien parissa. Toisena tutkimusongelmana on selvittää miten Porvoo Tours voi tavoittaa enemmän kuluttajia ja yhteistyökumppaneita sosiaali-sen median avulla.
Tutkimusmenetelminä työssä käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää sekä benchmarkingia. Kvalitatiivisella tutkimuksella selvitetään eri yritysten olemassa olevia ratkaisuja hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa ja asiakkaiden tavoittamisessa. Benchmarkingia käytetään verrattaessa Porvoo Toursin olemassa olevia ratkaisuja sosi-aalisessa mediassa esikuvayritysten vastaaviin ratkaisuihin sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että Porvoo Toursin tulisi olla aktiivisempi sosiaalisessa mediassa ja erityisesti Facebookissa. Yrityksen pitäisi saada Facebook-sivuille enemmän tykkääjiä ja sitä kautta lisää tunnettavuutta, esimerkiksi erilaisten arvontojn, kampanjoiden ja mielenkiintoisen sisällön avulla. Porvoo Tours Oy voisi myös ostaa sosiaalisesta mediasta tietynlaisille asiakasryhmille suunnattua kohdemainontaa.