Erityislasten motorisen kehityksen tukeminen liikunnan avulla
Harainen, Jenna (2012)
Lataukset:
Harainen, Jenna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten erityislasten motoriset taidot kehittyvät lyhyen liikuntaintervention aikana. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia eroavatko erityislasten motoristen taitojen kehitys toisistaan ja vaikuttivatko oppilasmuuttujat (ikä, kehitysvamman taso, motivaatio) motoristen perustaitojen oppimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kanta Hämeen alueella sijaitsevan alakoulun kanssa. Liikuntatunteja pidettiin yhteensä kymmenen syyslukukauden 2012 aikana. Tutkimukseen osallistui seitsemän erityislasta. Ryhmä koostui kahdesta down- lapsesta, kahdesta autistisesta pojasta, yhdestä lievästi kehitysvammaisesta pojasta, yhdestä AGU- pojasta sekä yhdestä kuurosta tytöstä. Liikuntatunneille osallistuvien erityislasten motorisia taitoja arvioitiin havainnoimalla ja kirjaamalla havainnot arviointilomakkeisiin. Arvioitavina motorisina perustaitoina olivat lapsen liikunnan kehityksen perustana olevat juoksu, hyppy, kiinniotto ja heitto. Arviointilomakkeet täytettiin ensimmäisellä ja viimeisellä liikuntatunnilla. Liikuntatuntien aikana motorisia taitoja harjoiteltiin monipuolisten pelien, leikkien ja ratojen avulla.
Motorisista testituloksista voidaan huomata, että erityislasten motoriset taidot kehittyivät lyhyen, mutta intensiivisen liikuntaintervention aikana. Suurimmat muutokset erityislasten motorisissa taidoissa tapahtuivat juoksussa ja kiinniotossa. Motorisista testituloksista voidaan lisäksi huomata, että motoristen taitojen kehittyminen on erilaista riippuen lapsen iästä, kehitysvamman asteesta sekä mahdollisista lisävammoista.
Motoristen perustaitojen kehittyminen on tärkeä osa erityislapsen kasvua ja kokonaiskehitystä. Motoristen perustaitojen osaaminen luo pohjan uusien taitojen oppimiselle. Liikunnan ja motoristen taitojen kehittymisen myötä erityislapsen itsenäinen liikkuminen paranee ja itsetunto kohentuu sekä oppiminen helpottuu.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kanta Hämeen alueella sijaitsevan alakoulun kanssa. Liikuntatunteja pidettiin yhteensä kymmenen syyslukukauden 2012 aikana. Tutkimukseen osallistui seitsemän erityislasta. Ryhmä koostui kahdesta down- lapsesta, kahdesta autistisesta pojasta, yhdestä lievästi kehitysvammaisesta pojasta, yhdestä AGU- pojasta sekä yhdestä kuurosta tytöstä. Liikuntatunneille osallistuvien erityislasten motorisia taitoja arvioitiin havainnoimalla ja kirjaamalla havainnot arviointilomakkeisiin. Arvioitavina motorisina perustaitoina olivat lapsen liikunnan kehityksen perustana olevat juoksu, hyppy, kiinniotto ja heitto. Arviointilomakkeet täytettiin ensimmäisellä ja viimeisellä liikuntatunnilla. Liikuntatuntien aikana motorisia taitoja harjoiteltiin monipuolisten pelien, leikkien ja ratojen avulla.
Motorisista testituloksista voidaan huomata, että erityislasten motoriset taidot kehittyivät lyhyen, mutta intensiivisen liikuntaintervention aikana. Suurimmat muutokset erityislasten motorisissa taidoissa tapahtuivat juoksussa ja kiinniotossa. Motorisista testituloksista voidaan lisäksi huomata, että motoristen taitojen kehittyminen on erilaista riippuen lapsen iästä, kehitysvamman asteesta sekä mahdollisista lisävammoista.
Motoristen perustaitojen kehittyminen on tärkeä osa erityislapsen kasvua ja kokonaiskehitystä. Motoristen perustaitojen osaaminen luo pohjan uusien taitojen oppimiselle. Liikunnan ja motoristen taitojen kehittymisen myötä erityislapsen itsenäinen liikkuminen paranee ja itsetunto kohentuu sekä oppiminen helpottuu.