The Resident Assessment Index in Home Care
Lariviere, Anneli (2012)
Lariviere, Anneli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018807
Tiivistelmä
The Resident Assessment Index (RAI) on kansainvälisesti luotu ja käytetty työväline ja tietokonejärjestelmä hoitoa ja kliinisen arviontia varten, joka koostuu kolmesta alueesta. On olemassa eri versioita RAI:sta, jotka ovat luotu eri terveydenhuollon osa-alueita palvelemaan. Tämä opinnäytetyö keskittyi kotihoidon RAI:hin: RAI-HC.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ja selittää kotihoidon hoitajien kokemuksia RAI:sta ja edesauttaa työelämäkontaktia edistämään RAI-käyttöään parantaen hoidon laatua. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa RAI:n käytöstä käytännön tasolla ja parantaa hoidon suunnittelua ja arviointia asiakkaiden ja hoitajien hyödyksi.
Kvaltatiivinen meneltelmä valittiin, sillä opinnäytetyö tarkasteli kotihoidon hoitajien kokemuksia RAI-HC:stä. Teemahaastetteluihin osallistui kahdeksan kotihoidon hoitajaa keväällä 2012. Kaikki hoitajat olivat kokeneita kotihoidossa ja RAI:n käytössä ja haastatteluista kerätyt tiedot analysoitiin sisällö-analyysimenetelmällä.
Haastattelujen analysoinnin myötä, kolme kategoriaa kehittyi: positiivisia kokemuksia tai ominaisuuksia RAI-HC:stä, negatiivisia kokemuksia tai ominaisuuksia RAI-HC:stä sekä ehdotuksia RAI-HC:n parantamisesta. Tulokset osoittavat, että vapaakeskustelu RAI-HC:n käytöstä työpaikalla on tarpeellista ja sitä kuuluisi rohkaistaa. Jatkossa muita tutkimuksia voisi tehdä muilla paikkakunnilla tai terveydenhuollon osa-alueilla liittyen hoitajien kokemuksiin ja heidän ehdotuksistaan RAI:n kehittämisestä tavalla, jotta siitä olisi hyötyä kaikille terveydenhuollon ammattilaisille sekä heidän hoidossaan olevia asiakkaita ja potilaita. Myös kansainvälinen tutkimus voisi olla sekä mielenkiintoinen että hyödyllinen, miten hoitajat ja terveydenhuollon ammattilaiset muissa maissa ovat kokeneet ja ratkaisseet ongelmia liittyen RAI:n käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ja selittää kotihoidon hoitajien kokemuksia RAI:sta ja edesauttaa työelämäkontaktia edistämään RAI-käyttöään parantaen hoidon laatua. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa RAI:n käytöstä käytännön tasolla ja parantaa hoidon suunnittelua ja arviointia asiakkaiden ja hoitajien hyödyksi.
Kvaltatiivinen meneltelmä valittiin, sillä opinnäytetyö tarkasteli kotihoidon hoitajien kokemuksia RAI-HC:stä. Teemahaastetteluihin osallistui kahdeksan kotihoidon hoitajaa keväällä 2012. Kaikki hoitajat olivat kokeneita kotihoidossa ja RAI:n käytössä ja haastatteluista kerätyt tiedot analysoitiin sisällö-analyysimenetelmällä.
Haastattelujen analysoinnin myötä, kolme kategoriaa kehittyi: positiivisia kokemuksia tai ominaisuuksia RAI-HC:stä, negatiivisia kokemuksia tai ominaisuuksia RAI-HC:stä sekä ehdotuksia RAI-HC:n parantamisesta. Tulokset osoittavat, että vapaakeskustelu RAI-HC:n käytöstä työpaikalla on tarpeellista ja sitä kuuluisi rohkaistaa. Jatkossa muita tutkimuksia voisi tehdä muilla paikkakunnilla tai terveydenhuollon osa-alueilla liittyen hoitajien kokemuksiin ja heidän ehdotuksistaan RAI:n kehittämisestä tavalla, jotta siitä olisi hyötyä kaikille terveydenhuollon ammattilaisille sekä heidän hoidossaan olevia asiakkaita ja potilaita. Myös kansainvälinen tutkimus voisi olla sekä mielenkiintoinen että hyödyllinen, miten hoitajat ja terveydenhuollon ammattilaiset muissa maissa ovat kokeneet ja ratkaisseet ongelmia liittyen RAI:n käyttöön.