Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oikeudenkäynnin julkisuus rikos- ja riita-asioissa : Opas käräjäsihteerille

Tanhuanpää, Maria (2012)

 
Avaa tiedosto
Tanhuanpaa_Maria.pdf (291.3Kt)
Lataukset: 


Tanhuanpää, Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718715
Tiivistelmä
Oikeudenkäynnin julkisuus on keskeinen osa oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin oikeudenkäynnin julkisuuden toteutumisen eri muotoja sekä perusteita asiakirjojen, suullisen käsittelyn sekä tuomioistuimen ratkaisun salassapidolle.

Tutkimusmenetelmät olivat lainopillisia. Oikeudenkäynnin julkisuutta selvitettiin tutustumalla voimassa olevaan lainsäädäntöön, sen esitöihin sekä oikeuskirjallisuuteen. Opinnäytetyön laatimisessa käytettiin hyväksi myös kirjoittajan omaa tietämystä ja työelämässä karttunutta kokemusta.

Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä oikeudenkäynnin julkisuuden eri osa-alueisiin ja kehittää toimintatapoja eri tilanteisiin sihteereiden osaamisen parantamiseksi. Sen tuloksena laadittiin Pirkanmaan käräjäoikeudelle opas käräjäsihteerille oikeudenkäynnin julkisuusasioihin liittyviin kysymyksiin. Opinnäytetyön tuotoksena laadittavan oppaan tavoitteena on antaa käräjäsihteereille selkeät toimintaohjeet eri tilanteisiin ja yhtenäistää toimintatapoja sihteereiden keskuudessa. Opasta tullaan päivittämään ja täsmentämään tarpeen mukaan.

Kehittämisehdotuksena Pirkanmaan käräjäoikeudelle esitettiin koko henkilökunnan koulutusta oikeudenkäynnin julkisuusasioihin, jotta voitaisiin varmistua siitä, että asiakas saa vastaukset kysymyksiinsä mahdollisimman helposti ja nopeasti. Etenkin kansliahenkilökunnan koulutus olisi hyvin tärkeää, koska sihteerit vastaavat asiakkaiden yhteydenottoihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste