Katse Ryhmässä - Ryhmän merkitys kouluviihtyvyyteen nuoren näkökulmasta
Nyyssönen, Hanne-Mari (2012)
Nyyssönen, Hanne-Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918765
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kahden peruskoululuokan oppilaiden käsityksiä
kouluviihtyvyydestä omassa luokassaan ja tutkimuksen tulosten avulla on tarkoitus löytää keinoja oppilaiden kouluviihtyvyyden parantamiseen ja yhteisöllisyyden lisäämiseen.
Aihetta tutkittiin laaditun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2012 kahdelta 9.-luokan oppilailta.
Toinen luokista on musiikkipainotteinen ja luokan jäsenet ovat olleet tiiviinä ryhmänä kauemmin
kuin toinen tutkimuskohteena ollut luokka, tutkimuksessa vertaillaan näiden kahden eri ryhmän
vastauksia ryhmädynamiikan ja sosiaalisten suhteiden merkittävyydestä heidän kouluviihtyvyydessään.
Tuloksista nousee esille sosiaalisten suhteiden merkittävyys ja yhteisöllisyyden tarve. Myös koulukiusaaminen ja siihen puuttumisen tärkeys nousee esille tutkimustuloksista.
Opinnäytetyön tulokset tukevat vanhoja tutkimuksia sosiaalisten suhteiden merkittävyydestä nuoren kouluviihtyvyyteen.
kouluviihtyvyydestä omassa luokassaan ja tutkimuksen tulosten avulla on tarkoitus löytää keinoja oppilaiden kouluviihtyvyyden parantamiseen ja yhteisöllisyyden lisäämiseen.
Aihetta tutkittiin laaditun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2012 kahdelta 9.-luokan oppilailta.
Toinen luokista on musiikkipainotteinen ja luokan jäsenet ovat olleet tiiviinä ryhmänä kauemmin
kuin toinen tutkimuskohteena ollut luokka, tutkimuksessa vertaillaan näiden kahden eri ryhmän
vastauksia ryhmädynamiikan ja sosiaalisten suhteiden merkittävyydestä heidän kouluviihtyvyydessään.
Tuloksista nousee esille sosiaalisten suhteiden merkittävyys ja yhteisöllisyyden tarve. Myös koulukiusaaminen ja siihen puuttumisen tärkeys nousee esille tutkimustuloksista.
Opinnäytetyön tulokset tukevat vanhoja tutkimuksia sosiaalisten suhteiden merkittävyydestä nuoren kouluviihtyvyyteen.