Lastenkirjastotyön monimuotoisuus Helsingin kaupunginkirjastossa : Toimintamuotoja ja tulevaisuudenkuvia
Karttunen, Henna (2012)
Karttunen, Henna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918763
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Helsingin kaupunginkirjaston lastenkirjastotyön nykytilaa toimintamuotojen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin lastenkirjastotyön resursseja ja toimintamuotojen monipuolisuutta eri toimipisteissä. Tutkimukseen kuului lastenkirjastotyötä koskevien muutosten kartoitus ja työtä hankaloittavien tekijöiden löytyminen. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineisto kerättiin Internet-kyselylomakkeella vuoden 2012 toukokuussa. Otantana olivat Helsingin kaupunginkirjastossa työskentelevät lastenkirjastotyön ammattilaiset. Kyselyyn tuli 31 vastausta 24 toimipisteestä. Kymmenen toimipistettä jätti vastaamatta.
Tutkimuksen valossa ei voida määritellä mitään yksittäistä poisjäävää lastenkirjastotyön toimintamuotoa. Kaikki tutkimuksessa mukana olleet toimipisteet olivat keskenään erilaisia ja niissä käytössä olevat toimintamuodot eroavat toisistaan. Perinteiset toimintamuodot, kuten satutunnit ovat joissakin toimipisteissä lopetettu tai laitettu tauolle, ja osassa ne ovat kaikkein suosituin toimintamuoto. Käytetyimmät toimintamuodot olivat kirjastonkäytön opetus, kirjavinkkaus, satutunnit ja näyttelyt. Tutkimuksessa tuli ilmi resurssien väheneminen. Varsinkin lisää työvoimaa kaivattiin lastenkirjastotyöhön. Kirjastojen vanhentuneet tilat rajoittavat lastenkirjastotyötä ja tapahtumien järjestämistä. Remontit ja lastenaineiston uudelleen järjestäminen helpottavat tilojen käyttöä. Uusien toimintamuotojen käyttöönottoa rajoittavat eniten tapahtumien vähäinen osallistujamäärä sekä ajanpuute.
Tulevaisuudessa tulisi kiinnittää huomiota lastenkirjastotyön toimintamuotojen segmentointiin eri ikäryhmille sekä parempaan markkinointiin. Uusien yhteistyökumppanien kartoittaminen voisi auttaa kirjastoja sekä ajanpuutteen taltuttamisessa että markkinointikanavoiden löytämisessä.
Tutkimusaineisto kerättiin Internet-kyselylomakkeella vuoden 2012 toukokuussa. Otantana olivat Helsingin kaupunginkirjastossa työskentelevät lastenkirjastotyön ammattilaiset. Kyselyyn tuli 31 vastausta 24 toimipisteestä. Kymmenen toimipistettä jätti vastaamatta.
Tutkimuksen valossa ei voida määritellä mitään yksittäistä poisjäävää lastenkirjastotyön toimintamuotoa. Kaikki tutkimuksessa mukana olleet toimipisteet olivat keskenään erilaisia ja niissä käytössä olevat toimintamuodot eroavat toisistaan. Perinteiset toimintamuodot, kuten satutunnit ovat joissakin toimipisteissä lopetettu tai laitettu tauolle, ja osassa ne ovat kaikkein suosituin toimintamuoto. Käytetyimmät toimintamuodot olivat kirjastonkäytön opetus, kirjavinkkaus, satutunnit ja näyttelyt. Tutkimuksessa tuli ilmi resurssien väheneminen. Varsinkin lisää työvoimaa kaivattiin lastenkirjastotyöhön. Kirjastojen vanhentuneet tilat rajoittavat lastenkirjastotyötä ja tapahtumien järjestämistä. Remontit ja lastenaineiston uudelleen järjestäminen helpottavat tilojen käyttöä. Uusien toimintamuotojen käyttöönottoa rajoittavat eniten tapahtumien vähäinen osallistujamäärä sekä ajanpuute.
Tulevaisuudessa tulisi kiinnittää huomiota lastenkirjastotyön toimintamuotojen segmentointiin eri ikäryhmille sekä parempaan markkinointiin. Uusien yhteistyökumppanien kartoittaminen voisi auttaa kirjastoja sekä ajanpuutteen taltuttamisessa että markkinointikanavoiden löytämisessä.