Tiedonsiirto pienluokan oppilaan siirtyessä jatko-opintoihin
Kiviharju, Marja (2009)
Kiviharju, Marja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306468
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni liittyi Seinäjoen kaupungin pienluokkien oppilaiden siirtymiseen jatko-opintoihin. Kehittämistehtävässä käytettiin toimintatutkimuksen menetelmää. Tiedot kerättiin sähköpostikyselyinä, lomakekyselyinä ja keskustele-malla.
Kehittämistehtävänä oli luoda verkosto pienluokkien ja jatko-opiskelun välille. Tässä tutkimuksessa jatko-opetus käsittää Eskoon Palvelukeskuksen Erityiskoulutusyksikkö Kaarisillan ja Ammattiopisto Luovin Seinäjoen toimipisteen. Verkoston kehittäminen toteutui erityisopettajien ja erityiskouluttajien säännöllisillä palavereilla. Hankkeessa kehittyi myös ”minä itse” - kaavake joka tehtiin yhteistyössä jatko-opetuksen kanssa helpottamaan oppilaan siirtymävaihetta. Oppilaat ja heidän vanhempansa tutustuivat jatko-opetukseen. Oppilaiden vanhemmat vastasivat kyselyyn jatko-opetukseen tutustumisen tarpeellisuudesta ja arvioivat ”minä itse” - kaavaketta. Oppilaat osallistuivat kehittämiseen tekemällä koulupolku kaavion, kollaasin toiveammateistaan ja valmistamalla esittelykansion jatko-opiskelupaikoista. Oppilas osallistui haastatteluun, joka koski mahdollista opiskelua uusissa kouluissa.
Kyselyiden ja keskustelujen perusteella on tärkeä jatkaa yhteisiä tapaamisia toimijoiden välillä. Tapaamiset helpottavat tärkeää tiedonsiirtoa ja edesauttavat oppilaan siirtymistä uuteen kouluun. Oppilaiden vanhemmat näkivät tarpeellisena tutustua oppilaiden tuleviin kouluihin. ”Minä itse” - kaavake todettiin kyselyiden perusteella hyödylliseksi tiedon siirron välineeksi oppilaan siirtyessä jatko-opintoihin. Tämän tutkimuksen perusteella yhteiset kokoontumiset ja toimintalinjat perus - ja jatko-opetuksen välillä edistävät oppilaan oppimista. Verkostoituminen edistää myös opettajien oppimista toisiltaan koska he voivat jakaa kokemuksia ja pohtia yhdessä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.
Kehittämistehtävänä oli luoda verkosto pienluokkien ja jatko-opiskelun välille. Tässä tutkimuksessa jatko-opetus käsittää Eskoon Palvelukeskuksen Erityiskoulutusyksikkö Kaarisillan ja Ammattiopisto Luovin Seinäjoen toimipisteen. Verkoston kehittäminen toteutui erityisopettajien ja erityiskouluttajien säännöllisillä palavereilla. Hankkeessa kehittyi myös ”minä itse” - kaavake joka tehtiin yhteistyössä jatko-opetuksen kanssa helpottamaan oppilaan siirtymävaihetta. Oppilaat ja heidän vanhempansa tutustuivat jatko-opetukseen. Oppilaiden vanhemmat vastasivat kyselyyn jatko-opetukseen tutustumisen tarpeellisuudesta ja arvioivat ”minä itse” - kaavaketta. Oppilaat osallistuivat kehittämiseen tekemällä koulupolku kaavion, kollaasin toiveammateistaan ja valmistamalla esittelykansion jatko-opiskelupaikoista. Oppilas osallistui haastatteluun, joka koski mahdollista opiskelua uusissa kouluissa.
Kyselyiden ja keskustelujen perusteella on tärkeä jatkaa yhteisiä tapaamisia toimijoiden välillä. Tapaamiset helpottavat tärkeää tiedonsiirtoa ja edesauttavat oppilaan siirtymistä uuteen kouluun. Oppilaiden vanhemmat näkivät tarpeellisena tutustua oppilaiden tuleviin kouluihin. ”Minä itse” - kaavake todettiin kyselyiden perusteella hyödylliseksi tiedon siirron välineeksi oppilaan siirtyessä jatko-opintoihin. Tämän tutkimuksen perusteella yhteiset kokoontumiset ja toimintalinjat perus - ja jatko-opetuksen välillä edistävät oppilaan oppimista. Verkostoituminen edistää myös opettajien oppimista toisiltaan koska he voivat jakaa kokemuksia ja pohtia yhdessä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.