Palokuntien ensivastetoiminta : virtuaalinen oppimisympäristö ylläpitokoulutuksen tukena Kymenlaaksossa
Tuominen, Taija (2012)
Tuominen, Taija
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118956
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda virtuaaliseen oppimisympäristöön, Moodleen, sisältöä, jota Kymenlaakson pelastuslaitoksen sopimuspalokuntien ensivasteet voivat käyttää hyödyksi ylläpitääkseen ensivastekurssilta saatuja tietoja ja taitoja.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsausta varten aineistoa kerättiin eri asiantuntijoilta. Kymenlaakson pelastuslaitoksen sairaankuljetuspäällikkö ja eteläisenalueen ensivastevastaava, Kaakkois-Suomen hätäkeskuksen toimiala-asiantuntija sekä Kymenlaakson sairaanhoitopiirin ensihoidon vastuulääkäri olivat suureksi avuksi aineistoa kerättäessä.
Kymenlaakson sopimuspalokunnille, joissa ensivastetoimintaa järjestettiin, lähetettiin sähköpostitse kysely, jolla kerättiin lisätietoja ensivasteessa toimivien henkilöiden koulutustaustasta ja palokunnan ensivasteharjoituskertojen määrästä. Kysely lähetettiin 17 sopimuspalokuntaan, jossa ensivastetoimintaa järjestettiin. Kyselyyn vastasi 13 palokuntaa.
Ensivasteille tuotettavan oppimateriaalin sisällöksi valikoitui ensivasteen välineistön käytön hallinta, aikuisen ja lapsen elvytys, hypotermisen ja hukkuneen elvytys, rintakipu, hengitysvaikeus sekä heikentynyt tajunnantaso. Tuotoksen sisältö valikoitui sen perusteella, että kaikki nämä ovat korkean riskin ensihoidon ja sairaankuljetuksen tehtäviä, joille ensivaste hälytetään. Tehtävät edellyttävät hyvää tieto-taitojen hallintaa.
Ensivasteilla ei ole aiemmin ollut käytössään virtuaalista oppimisympäristöä. Mikäli oppimisympäristö todetaan hyödylliseksi, voidaan sinne lisätä materiaalia tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsausta varten aineistoa kerättiin eri asiantuntijoilta. Kymenlaakson pelastuslaitoksen sairaankuljetuspäällikkö ja eteläisenalueen ensivastevastaava, Kaakkois-Suomen hätäkeskuksen toimiala-asiantuntija sekä Kymenlaakson sairaanhoitopiirin ensihoidon vastuulääkäri olivat suureksi avuksi aineistoa kerättäessä.
Kymenlaakson sopimuspalokunnille, joissa ensivastetoimintaa järjestettiin, lähetettiin sähköpostitse kysely, jolla kerättiin lisätietoja ensivasteessa toimivien henkilöiden koulutustaustasta ja palokunnan ensivasteharjoituskertojen määrästä. Kysely lähetettiin 17 sopimuspalokuntaan, jossa ensivastetoimintaa järjestettiin. Kyselyyn vastasi 13 palokuntaa.
Ensivasteille tuotettavan oppimateriaalin sisällöksi valikoitui ensivasteen välineistön käytön hallinta, aikuisen ja lapsen elvytys, hypotermisen ja hukkuneen elvytys, rintakipu, hengitysvaikeus sekä heikentynyt tajunnantaso. Tuotoksen sisältö valikoitui sen perusteella, että kaikki nämä ovat korkean riskin ensihoidon ja sairaankuljetuksen tehtäviä, joille ensivaste hälytetään. Tehtävät edellyttävät hyvää tieto-taitojen hallintaa.
Ensivasteilla ei ole aiemmin ollut käytössään virtuaalista oppimisympäristöä. Mikäli oppimisympäristö todetaan hyödylliseksi, voidaan sinne lisätä materiaalia tarpeiden mukaan.