Kokemuksista kehittämisehdotuksiin : Bikva-Arviointitutkimus Savonlinnan mielenterveyspalvelujen avohoidosta
Toiviainen, Hanna-Mari; Silfsten, Aija (2012)
Toiviainen, Hanna-Mari
Silfsten, Aija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718643
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen vaatii käyttäjien odotusten ja palvelukokemusten ymmärtä-mistä. Suomessa käyttäjien osallistaminen on erityisen ajankohtaista lainsäädännön ja suositusten anta-man ohjauksen vuoksi. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli arvioida Savonlinnan seudun mielenterveys-työn perustason avopalveluja keräämällä ja analysoimalla asiakkaiden kokemuksia. Teimme opinnäyte-työmme Bikva-arviointimallilla, jonka lähtökohtana on tuoda esille asiakkaiden näkemyksiä palvelujen laadusta ja vaikuttavuudesta.
Haimme vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Kuinka mielenterveyspalvelujen avohoito vastaa asiakkaiden tarpeisiin? 2. Kuinka asiakkaat kokevat osallisuutta mielenterveyspalvelujen avohoidossa?
3. Millaisia tarpeita palvelujen kehittämiseen asiakaslähtöisesti on Savonlinnan alueella?
Aineisto kerättiin viidellä ryhmähaastattelulla, jotka toteutettiin palvelujen käyttäjille, työntekijöille sekä johtavassa asemassa oleville henkilöille. Kuhunkin asiakashaastatteluun (3) osallistui neljä henkilöä, yh-teensä kaksitoista mielenterveyspalvelujen käyttäjää. Työntekijätason haastatteluihin osallistui viisi avo-palveluiden työntekijää, ja johtotason haastatteluun neljä henkilöä. Bikva-arviointimallin periaatteet ohja-sivat haastatteluprosessissamme asiakkaiden kokemustiedon siirtymistä työntekijätasolle ja sen jälkeen johdolle. Poliittisten päättäjien tietoisuuteen haastattelujen tulokset saatettiin kertomalla ne kaikille kun-talaisille avoimessa mielenterveysfoorumissa.
Tämän arviointitutkimuksen tulokset osoittivat, ettei mielenterveyspalvelujen kehittäminen alueellamme vaadi merkittäviä henkilöstön lisäyksiä tai toimintojen muutoksia asiakkaiden näkökulmasta. Pikemmin-kin on kyse luottamukseen, kokemusten jakamiseen sekä yhteistyömallien suunnitelmallisuuteen liitty-vistä kehittämiskohteista. Asiakkaiden pysyminen muutosten mukana sekä suhtautuminen muutoksiin ja kehittämiseen on riippuvainen osallisuuden kokemuksista. Lisäksi tulostemme perusteella tehtyjen kehittämisehdotusten jatkotyöstäminen edellyttää eri toimijoiden yhteisten kehittämistavoitteiden laati-mista esimerkiksi mielenterveysstrategian muodossa.
Haimme vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Kuinka mielenterveyspalvelujen avohoito vastaa asiakkaiden tarpeisiin? 2. Kuinka asiakkaat kokevat osallisuutta mielenterveyspalvelujen avohoidossa?
3. Millaisia tarpeita palvelujen kehittämiseen asiakaslähtöisesti on Savonlinnan alueella?
Aineisto kerättiin viidellä ryhmähaastattelulla, jotka toteutettiin palvelujen käyttäjille, työntekijöille sekä johtavassa asemassa oleville henkilöille. Kuhunkin asiakashaastatteluun (3) osallistui neljä henkilöä, yh-teensä kaksitoista mielenterveyspalvelujen käyttäjää. Työntekijätason haastatteluihin osallistui viisi avo-palveluiden työntekijää, ja johtotason haastatteluun neljä henkilöä. Bikva-arviointimallin periaatteet ohja-sivat haastatteluprosessissamme asiakkaiden kokemustiedon siirtymistä työntekijätasolle ja sen jälkeen johdolle. Poliittisten päättäjien tietoisuuteen haastattelujen tulokset saatettiin kertomalla ne kaikille kun-talaisille avoimessa mielenterveysfoorumissa.
Tämän arviointitutkimuksen tulokset osoittivat, ettei mielenterveyspalvelujen kehittäminen alueellamme vaadi merkittäviä henkilöstön lisäyksiä tai toimintojen muutoksia asiakkaiden näkökulmasta. Pikemmin-kin on kyse luottamukseen, kokemusten jakamiseen sekä yhteistyömallien suunnitelmallisuuteen liitty-vistä kehittämiskohteista. Asiakkaiden pysyminen muutosten mukana sekä suhtautuminen muutoksiin ja kehittämiseen on riippuvainen osallisuuden kokemuksista. Lisäksi tulostemme perusteella tehtyjen kehittämisehdotusten jatkotyöstäminen edellyttää eri toimijoiden yhteisten kehittämistavoitteiden laati-mista esimerkiksi mielenterveysstrategian muodossa.