Marknadsföring av kurser inom fria bildningen : Utvecklande av en hemsida för sykurser i Pedersöre MI
Sandell-Wikar, Ann-Sofi (2021)
Sandell-Wikar, Ann-Sofi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290448
Tiivistelmä
Föreliggande examensarbete omfattar utarbetande av en hemsida som marknadsföringskanal för sykurser i Pedersöre MI. Syftet var att denna kanal skulle ge flera kursdeltagare samt behålla de tidigare kursdeltagarna. Som uppdragsgivare fungerade Åsa Nyberg-Sundqvist, rektor på Pedersöre MI.
Som teoridelar i arbetet gjordes definition och beskrivning av marknadsföring och traditionella och digitala marknadsföringskanaler, samt av skillnaderna mellan dessa. Fria bildningen och medborgarinstitutens verksamhet generellt, samt skapande av en hemsida, beskrevs som teoridelar i detta arbete. Skapande av en hemsida beskrevs som bakgrund till det praktiska arbetet, utvecklandet av en hemsida.
Som metod användes intervju med intervjuguide för beskrivning av marknadsföring med betoning på marknadsföringskanaler inom Pedersöre MI 2002 – 2021. Som bakgrund och forskningsmetoder till teoridelarna samt utvecklande av hemsidan låg litteraturstudier, nätstudier via webbsökning samt egen fortbildning i digital kompetens för undervisning inom fria bildningen.
Vid utvecklandet av hemsidan testades och jämfördes två olika digitala verktyg för att erhålla den optimala hemsidans utseende och användning för sykurser i Pedersöre MI. Det praktiska skapandet av hemsidan beskrevs och resultatet diskuterades samt förslag gavs för uppdragsgivaren om hemsidan som en digital marknadsföringskanal för sykurser i Pedersöre MI.
Som teoridelar i arbetet gjordes definition och beskrivning av marknadsföring och traditionella och digitala marknadsföringskanaler, samt av skillnaderna mellan dessa. Fria bildningen och medborgarinstitutens verksamhet generellt, samt skapande av en hemsida, beskrevs som teoridelar i detta arbete. Skapande av en hemsida beskrevs som bakgrund till det praktiska arbetet, utvecklandet av en hemsida.
Som metod användes intervju med intervjuguide för beskrivning av marknadsföring med betoning på marknadsföringskanaler inom Pedersöre MI 2002 – 2021. Som bakgrund och forskningsmetoder till teoridelarna samt utvecklande av hemsidan låg litteraturstudier, nätstudier via webbsökning samt egen fortbildning i digital kompetens för undervisning inom fria bildningen.
Vid utvecklandet av hemsidan testades och jämfördes två olika digitala verktyg för att erhålla den optimala hemsidans utseende och användning för sykurser i Pedersöre MI. Det praktiska skapandet av hemsidan beskrevs och resultatet diskuterades samt förslag gavs för uppdragsgivaren om hemsidan som en digital marknadsföringskanal för sykurser i Pedersöre MI.