Verkkokaupan kehittäminen : Case Yritys X
Viitanen, Salla (2012)
Viitanen, Salla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018819
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee verkkokaupan kehittämistä. Toimeksiantajana on Yritys X, jonka verkkokaupalle, Verkkokauppa Y:lle toivottiin markkinoinnillisia kehitysehdotuksia. Lisäksi verkkokaupan ulkoasuun, valikoimaan ja itse verkkokauppapohjaan toivottiin uusia ajatuksia. Verkkokauppa Y on kosmetiikkaan erikoistunut verkkokauppa.
Verkkokaupalla tarkoitetaan kaupankäyntiä, jossa koko ostoprosessi tapahtuu internetissä. Verkkokauppaa rakentaessa tärkeimmät päätökset liittyvät verkkokaupan valikoimaan, nimeen sekä verkkokaupparatkaisun valintaan. Perustaessa voidaan käyttää valmiita verkkokauppapohjia tai se voidaan teettää räätälöitynä. Myös ulkoasun suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa, sillä onnistunut ulkoasu on perusedellytys verkkokaupan menestymiselle.
Kuluttajan rooli aktiivisena toimijana on korostunut, minkä hyödyntäminen verkkokaupan markkinoinnissa on kannattavaa. Sosiaalinen media mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi kertoa mielipiteensä käyttämästään tuotteesta tai palvelusta. Esimerkiksi suositun blogin kirjoittaja voi vaikuttaa suuresti tuotteen myyntiin kehumalla sitä blogissaan. Myös arvojen hyödyntäminen markkinoinnissa on kannattavaa, sillä kuluttajat ovat aikaisempaa kiinnostuneempia siitä, millainen vaikutus tuotteella on ihmiseen ja ympäristöön.
Teoriapohjan lisäksi opinnäytetyössä on haastatteluselvitysosio, jossa neljää luonnonkosmetiikan verkkokaupan kohderyhmään sopivaa kuluttajaa on haastateltu Verkkokauppa Y:n ominaisuuksista. Haastattelulla selvitettiin, millainen ensivaikutelma ja käyttäjäkokemus kuluttajalle muodostuu verkkokaupasta.
Teoriapohjan ja haastatteluselvityksen perusteella Yritys X:n verkkokaupalle on annettu kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä sen toimintaa voidaan kehittää niin markkinoinnin, ulkoasun kuin valikoimankin suhteen.
Verkkokaupalla tarkoitetaan kaupankäyntiä, jossa koko ostoprosessi tapahtuu internetissä. Verkkokauppaa rakentaessa tärkeimmät päätökset liittyvät verkkokaupan valikoimaan, nimeen sekä verkkokaupparatkaisun valintaan. Perustaessa voidaan käyttää valmiita verkkokauppapohjia tai se voidaan teettää räätälöitynä. Myös ulkoasun suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa, sillä onnistunut ulkoasu on perusedellytys verkkokaupan menestymiselle.
Kuluttajan rooli aktiivisena toimijana on korostunut, minkä hyödyntäminen verkkokaupan markkinoinnissa on kannattavaa. Sosiaalinen media mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi kertoa mielipiteensä käyttämästään tuotteesta tai palvelusta. Esimerkiksi suositun blogin kirjoittaja voi vaikuttaa suuresti tuotteen myyntiin kehumalla sitä blogissaan. Myös arvojen hyödyntäminen markkinoinnissa on kannattavaa, sillä kuluttajat ovat aikaisempaa kiinnostuneempia siitä, millainen vaikutus tuotteella on ihmiseen ja ympäristöön.
Teoriapohjan lisäksi opinnäytetyössä on haastatteluselvitysosio, jossa neljää luonnonkosmetiikan verkkokaupan kohderyhmään sopivaa kuluttajaa on haastateltu Verkkokauppa Y:n ominaisuuksista. Haastattelulla selvitettiin, millainen ensivaikutelma ja käyttäjäkokemus kuluttajalle muodostuu verkkokaupasta.
Teoriapohjan ja haastatteluselvityksen perusteella Yritys X:n verkkokaupalle on annettu kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä sen toimintaa voidaan kehittää niin markkinoinnin, ulkoasun kuin valikoimankin suhteen.