Isännöinnin ammattitutkinnon valmistavan koulutuksen kehittäminen
Hanhinen, Jouni; Eskola, Anna-Maija (2012)
Hanhinen, Jouni
Eskola, Anna-Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119067
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aiheena oli Isännöinnin ammattitutkinnon valmistavan koulutuksen kehittäminen. Kehittämishankkeen lähtökohtana olivat aikuisopiskelijapalautteet, työelämän muutossuunnat ja osaamistarpeet, joiden perusteella hankkeessa määriteltiin isännöinnin ammattitutkinnon valmistavan koulutuksen sisältö. Isännöinnin alalla koulutuksen osaamis- ja työvoimatarpeiden ennakointityö ei ole riittävän kehittynyttä. Koulutuspalvelujen kysyntälähtöisyyttä tulee edelleen vahvistaa. Valmistavan koulutuksen sisältöä muutettiin enemmän työelämän tarpeita vastaavaksi.
Kehittämishankkeessa aikuisopiskelijoilta saatujen näkemysten perusteella valmistavan koulutuksen painotuksia muutettiin siten, että talouden osan päivien määrää lisättiin ja siihen liittyviä työhön soveltamistehtäviä lisättiin. Valmistavan koulutuksen päivien määrä pysyi liki samana, mutta aihealueiden painotuksia muutettiin jopa useilla päivillä ja osa opetuksesta siirrettiin verkko-opetukseksi. Verkko-opetukseen siirrettiin aihealueita, joita tutkinnon suorittajat pystyvät opiskelemaan itsenäisesti.
Uudistettu Isännöinnin ammattitutkinnon valmistavan koulutuksen toteuttamis-suunnitelma antaa tutkinnon suorittajalle työelämälähtöisempää tietoa ja auttaa häntä tutkinnon suorittamisessa. Valmistavan koulutuksen toteuttamissuunnitelman muutoksessa oli aikuisopiskelijoiden ja työelämäarvioijien antamilla palautteilla merkittävä vaikutus. Kehittämishankkeen toteuttamisessa huomattiin, kuinka samansuuntaisia olivat opettajien, aikuisopiskelijoiden ja työelämän arvioijien näkemykset ja kuinka muutostarpeet tulivat työelämän tarpeista
Kehittämishankkeessa aikuisopiskelijoilta saatujen näkemysten perusteella valmistavan koulutuksen painotuksia muutettiin siten, että talouden osan päivien määrää lisättiin ja siihen liittyviä työhön soveltamistehtäviä lisättiin. Valmistavan koulutuksen päivien määrä pysyi liki samana, mutta aihealueiden painotuksia muutettiin jopa useilla päivillä ja osa opetuksesta siirrettiin verkko-opetukseksi. Verkko-opetukseen siirrettiin aihealueita, joita tutkinnon suorittajat pystyvät opiskelemaan itsenäisesti.
Uudistettu Isännöinnin ammattitutkinnon valmistavan koulutuksen toteuttamis-suunnitelma antaa tutkinnon suorittajalle työelämälähtöisempää tietoa ja auttaa häntä tutkinnon suorittamisessa. Valmistavan koulutuksen toteuttamissuunnitelman muutoksessa oli aikuisopiskelijoiden ja työelämäarvioijien antamilla palautteilla merkittävä vaikutus. Kehittämishankkeen toteuttamisessa huomattiin, kuinka samansuuntaisia olivat opettajien, aikuisopiskelijoiden ja työelämän arvioijien näkemykset ja kuinka muutostarpeet tulivat työelämän tarpeista