Yritysten merkityksen selvittäminen Ilomantsin kunnan imagolle
Ikonen, Eini (2012)
Ikonen, Eini
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219132
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä merkitystä ilomantsilaisten ja ulkopaikka-kuntalaisten mielestä tutkittavilla yrityksillä on Ilomantsin kunnan imagolle. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään mistä Ilomantsin imago koostuu, ovatko tutkimukseen valitut yritykset tunnettuja ja mitä merkitystä yrityksillä on imagon lisäksi talouteen.
Tutkimus toteutettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyä varten laadittiin puolistrukturoitu kyselylomake, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselyn vastaajat olivat 15 vuotta täyttäneet kuntalaiset ja ulkopaikkakuntalaiset. Aineistoa hankittiin sähköisen ja paperisen kyselylomakkeen avulla kontrolloituna kyselynä viidessä Ilomantsin ja lähialueen eri tapahtumassa heinä- ja elokuun aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että Ilomantsin imagoon liitetään vahvasti luonto. Vertailtaessa tutkittavien yritysten saamia vastauksia, eniten imagollista merkitystä vastaajien mielestä oli Peltohermannin Viinitila Oy:llä. Yrityksen katsottiin lisäävän Ilomantsin näkyvyyttä, markkina-arvoa sekä tunnettuutta. Endomines Oy:n katsottiin lisäävän Ilomantsin näkyvyyttä ja siten olevan merkitystä kunnan talouteen.
Jatkotoimenpiteenä Ilomantsin kunnan pitäisi panostaa viestintästrategian laatimiseen sekä yhteistyön ja markkinoinnin lisääminen yritysten kanssa. Imagon kehittämisessä tulisi ottaa huomioon kunnan omaperäisyys, sijainti ja luontoarvot.
Tutkimus toteutettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyä varten laadittiin puolistrukturoitu kyselylomake, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselyn vastaajat olivat 15 vuotta täyttäneet kuntalaiset ja ulkopaikkakuntalaiset. Aineistoa hankittiin sähköisen ja paperisen kyselylomakkeen avulla kontrolloituna kyselynä viidessä Ilomantsin ja lähialueen eri tapahtumassa heinä- ja elokuun aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että Ilomantsin imagoon liitetään vahvasti luonto. Vertailtaessa tutkittavien yritysten saamia vastauksia, eniten imagollista merkitystä vastaajien mielestä oli Peltohermannin Viinitila Oy:llä. Yrityksen katsottiin lisäävän Ilomantsin näkyvyyttä, markkina-arvoa sekä tunnettuutta. Endomines Oy:n katsottiin lisäävän Ilomantsin näkyvyyttä ja siten olevan merkitystä kunnan talouteen.
Jatkotoimenpiteenä Ilomantsin kunnan pitäisi panostaa viestintästrategian laatimiseen sekä yhteistyön ja markkinoinnin lisääminen yritysten kanssa. Imagon kehittämisessä tulisi ottaa huomioon kunnan omaperäisyys, sijainti ja luontoarvot.