Johdon assistentin osaamistarpeet tulevaisuudessa: Assistentti 2020 -verkkoaivoriihen viitekehyksen laadinta ja testaus
Mikkonen, Maarit (2012)
Mikkonen, Maarit
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119093
Tiivistelmä
Tämän HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Johdon assistentti- ja toimittajakoulutusyksikölle tehdyn opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa viitekehys johdon assistenttien tulevaisuuden osaamistarpeista. Työssä peilataan Assistentti 2020 -tutkimusprojektissa toteutetulla ”verkkoaivoriihi”-tiedonkeruumenetelmällä koottua aineistoa tulevaisuusraporttien pohjalta rakennettuun viitekehykseen.
Työssä luodaan ensin katsaus tulevaisuudentutkimukseen, jonka keskeiset käsitteet taustoittavat tutkimusta. Työn ensimmäisessä vaiheessa laaditaan viitekehys yhdysvaltalaisen Future Work Skills 2020 -raportin sekä Elinkeinoelämän keskusliiton Oivallus-hankkeen raporttien pohjalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Osaamistarpeissa erottui työntekijän näkökulmasta viisi teemaa – luovan ongelmanratkaisun osaaminen, yhdessä tekemisen osaaminen, asenneosaaminen, teknologiaosaaminen ja ympäristöosaaminen. Vastaavasti yritysnäkökulmasta löydettiin neljä teemaa, jotka ovat liiketoimintaosaaminen, palveluosaaminen, teknologiaosaaminen ja ympäristöosaaminen.
Työn toisessa vaiheessa viitekehystä testataan teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin Assistentti 2020 -verkkoaivoriihen kysymykseen ”Mitä johdon assistentin pitää osata 2020?”, johon saatiin touko–lokakuun 2012 välisenä aikana yhteensä 751 vastausta. Vastaukset analysoitiin Fountain Park Oy:n raportinlukijan avulla marraskuussa 2012. Analyysin perusteella viitekehystä muokattiin. Tuloksena esitellään johdon assistentin yhdeksän tulevaisuuden osaamistarvetta: yhdessä tekemisen osaaminen, teknologiaosaaminen, kieli- ja kulttuuriosaaminen, asenneosaaminen, organisointiosaaminen, luovan ongelmanratkaisun osaaminen, liiketoimintaosaaminen, palveluosaaminen ja ympäristöosaaminen.
Ympäristöosaaminen ja jotkut luovaan ongelmanratkaisuun liittyvät taidot saivat vähän tai eivät ollenkaan mainintoja verkkoaivoriihen vastauksissa. Työssä pohditaan, että niihin voi olla tarpeen kiinnittää huomiota johdon assistenttien koulutuksessa. Lopuksi ehdotetaan, että opinnäytetyön tuloksia tarkennettaisiin verkkoaivoriihen muiden osioiden vastauksilla sekä muulla Assistentti 2020 -tutkimusprojektin aineistolla.
Työssä luodaan ensin katsaus tulevaisuudentutkimukseen, jonka keskeiset käsitteet taustoittavat tutkimusta. Työn ensimmäisessä vaiheessa laaditaan viitekehys yhdysvaltalaisen Future Work Skills 2020 -raportin sekä Elinkeinoelämän keskusliiton Oivallus-hankkeen raporttien pohjalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Osaamistarpeissa erottui työntekijän näkökulmasta viisi teemaa – luovan ongelmanratkaisun osaaminen, yhdessä tekemisen osaaminen, asenneosaaminen, teknologiaosaaminen ja ympäristöosaaminen. Vastaavasti yritysnäkökulmasta löydettiin neljä teemaa, jotka ovat liiketoimintaosaaminen, palveluosaaminen, teknologiaosaaminen ja ympäristöosaaminen.
Työn toisessa vaiheessa viitekehystä testataan teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin Assistentti 2020 -verkkoaivoriihen kysymykseen ”Mitä johdon assistentin pitää osata 2020?”, johon saatiin touko–lokakuun 2012 välisenä aikana yhteensä 751 vastausta. Vastaukset analysoitiin Fountain Park Oy:n raportinlukijan avulla marraskuussa 2012. Analyysin perusteella viitekehystä muokattiin. Tuloksena esitellään johdon assistentin yhdeksän tulevaisuuden osaamistarvetta: yhdessä tekemisen osaaminen, teknologiaosaaminen, kieli- ja kulttuuriosaaminen, asenneosaaminen, organisointiosaaminen, luovan ongelmanratkaisun osaaminen, liiketoimintaosaaminen, palveluosaaminen ja ympäristöosaaminen.
Ympäristöosaaminen ja jotkut luovaan ongelmanratkaisuun liittyvät taidot saivat vähän tai eivät ollenkaan mainintoja verkkoaivoriihen vastauksissa. Työssä pohditaan, että niihin voi olla tarpeen kiinnittää huomiota johdon assistenttien koulutuksessa. Lopuksi ehdotetaan, että opinnäytetyön tuloksia tarkennettaisiin verkkoaivoriihen muiden osioiden vastauksilla sekä muulla Assistentti 2020 -tutkimusprojektin aineistolla.