Slow food suomalaisissa ruokablogeissa
Vainio-Pekka, Sari (2012)
Vainio-Pekka, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219133
Tiivistelmä
näytetyössäni yhdistin kaksi ajankohtaista aihetta: slow foodin ja ruokabloggaamiseen. Bloggaaminen on viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut pienestä, yksittäisten henkilöiden tai yritysten blogeista suureksi blogosfääriksi, jossa monet bloggaajat ansaitsevat blogillaan rahaa ja luovat uraa blogiensa avulla. Slow food on kasvanut 80-luvun lopulla perustetusta paikallisesta yhteisöstä kansainväliseksi, yli 100 000 jäsenen organisaatioksi. Kuluttajien halu tukea paikallista ruokakulttuuria, nauttia yhdessä ruoasta ja samalla ajatella ruokavalintojensa vastuullisuutta on lisääntynyt.
Omassa opinnäytetyössäni keskityttiin etenkin Slow Food Keski-Suomen tavoitteisiin luoda yhteyksiä erilaisten toimijoiden välille ja lisätä ihmisten mielenkiintoa slow-kulttuuria kohtaan. Opinnäytetyössäni tuodaan esiin, miten monipuoliset ja monisyiset mahdollisuudet bloggaajien kanssa yhteistyössä toimimisessa on. Opinnäytetyössä selvitettiin myös blogien kautta avautuvia mahdollisuuksia, ja niiden merkitystä nykyisen sosiaalisen median aikakautena.
Tutkimukseen valittiin neljä Suomessa suosittua ruokablogia. Suositut blogit keräävät tuhansia lukijoita viikoittain, ja niissä käydään aktiivista keskustelua ruokaan liittyvistä aiheista. Laadullisen sisällönanalyysin keinoin selvitin, miten slow foodiin liittyvät teemat näkyivät blogeissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin huhtikuussa 2012 ja analyysi suoritettiin kesän ja syksyn 2012 aikana.
Sisällönanalyysin johtopäätöksenä voidaan sanoa, että bloggaajille näyttäisivät olevan tärkeitä slow foodin keskeiset teemat. Etenkin ruoan sosiaaliset merkitykset korostuivat analyysissä. Tiedostamalla, mitä blogeissa kirjoitetaan, on helpompi luoda kontakteja ja yhteistyökuvioita bloggaajien kanssa tulevaisuudessa. Yhteistyön avulla slow foodin tunnettavuus Suomessa voisi nousta, koska ruokablogit tavoittavat jo valmiiksi ruoasta ja ruokakulttuurista kiinnostuneen, suuren lukijakunnan.
Omassa opinnäytetyössäni keskityttiin etenkin Slow Food Keski-Suomen tavoitteisiin luoda yhteyksiä erilaisten toimijoiden välille ja lisätä ihmisten mielenkiintoa slow-kulttuuria kohtaan. Opinnäytetyössäni tuodaan esiin, miten monipuoliset ja monisyiset mahdollisuudet bloggaajien kanssa yhteistyössä toimimisessa on. Opinnäytetyössä selvitettiin myös blogien kautta avautuvia mahdollisuuksia, ja niiden merkitystä nykyisen sosiaalisen median aikakautena.
Tutkimukseen valittiin neljä Suomessa suosittua ruokablogia. Suositut blogit keräävät tuhansia lukijoita viikoittain, ja niissä käydään aktiivista keskustelua ruokaan liittyvistä aiheista. Laadullisen sisällönanalyysin keinoin selvitin, miten slow foodiin liittyvät teemat näkyivät blogeissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin huhtikuussa 2012 ja analyysi suoritettiin kesän ja syksyn 2012 aikana.
Sisällönanalyysin johtopäätöksenä voidaan sanoa, että bloggaajille näyttäisivät olevan tärkeitä slow foodin keskeiset teemat. Etenkin ruoan sosiaaliset merkitykset korostuivat analyysissä. Tiedostamalla, mitä blogeissa kirjoitetaan, on helpompi luoda kontakteja ja yhteistyökuvioita bloggaajien kanssa tulevaisuudessa. Yhteistyön avulla slow foodin tunnettavuus Suomessa voisi nousta, koska ruokablogit tavoittavat jo valmiiksi ruoasta ja ruokakulttuurista kiinnostuneen, suuren lukijakunnan.